Poreski kalendar

apr 2024

Pon Uto Sre Čet Pet Sub Ned
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Uputstvo za poreske obveznike
Uputstvo za poreske obveznike

* Pojedinačna poreska prijava na obrascu PPP-PD za poreze i doprinose po odbitku podnosi se pre svake isplate prihoda. * Porez na dobit po odbitku obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice od rezidentnog pravnog lica po osnovu: dividendi i udela u dobiti u pravnom licu, uključujući i prihod po osnovu članstva u alternativnom investicionom fondu koji nema svojstvo pravnog lica, naknada od autorskog i srodnih prava i prava industrijske svojine, kamata, naknada od zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike, naknada od usluga istraživanja tržišta, računovodstvenih i revizorskih usluga i drugih usluga iz oblasti pravnog i poslovnog savetovanja, nezavisno od mesta njihovog pružanja ili korišćenja. Porez na dobit po odbitku obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice po osnovu izvođenja estradnog, zabavnog, umetničkog, sportskog ili sličnog programa u Republici, koji nisu oporezovani kao dohodak fizičkog lica (izvođača, muzičara, sportiste i sl.), u skladu sa propisima kojima se uređuje oporezivanje dohotka građana. Rezidentno pravno lice obveznik koje otkupljuje sekundarne sirovine i otpad od rezidentnog, odnosno nerezidentnog pravnog lica, dužno je da prilikom isplate naknade tim licima obračuna, obustavi i na propisani račun uplati porez po odbitku po stopi od 1% od iznosa naknade. Prijava se podnosi na Obrascu PDPO/S najkasnije u roku od tri dana od dana isplate naknade tim licima. * Porez na dobit po rešenju obračunava se i plaća na prihode nerezidentnog obveznika po osnovu zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike Srbije ostvarenih od isplatioca koji nije dužan da obračunava, obustavlja i plaća porez po odbitku, na prihode ostvarene po osnovu kapitalnih dobitaka, kao i na prihode ostvarene po osnovu namirenja potraživanja u postupku izvršenja, odnosno u svakom drugom postupku namirenja potraživanja. Prijava se podnosi na Obrascu PP KDZN u roku od 30 dana od dana ostvarivanja prihoda. * Rok za podnošenje poreske prijave i poreskog bilansa za obveznika kome je poslovna godina različita od kalendarske je 180 dana od dana isteka perioda za koji se utvrđuje poreska obaveza. * Fizička lica koja ostvaruju prihode a za koje isplatilac nije dužan da podnese poresku prijavu, obračuna i plati javne prihode, podnose poresku prijavu u roku od 30 dana od dana ostvarivanja prihoda, za prihode za koje je utvrđena obaveza samooporezivanja. Prijava se podnosi na Obrascu PP OPO. * Zahtev za paušalno oporezivanje može se podneti do 31. oktobra tekuće godine za narednu godinu, odnosno u roku od 15 dana od dana prijema akta nadležnog poreskog organa kojim se potvrđuje brisanje iz evidencije za porez na dodatu vrednost u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost, a najkasnije do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu, u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave. Lice koje započne obavljanje delatnosti, zahtev za paušalno oporezivanje podnosi isključivo u momentu registracije nadležnoj organizaciji koja vodi registar privrednih subjekata, koja će taj zahtev proslediti Poreskoj upravi. Lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata, zahtev za paušalno oporezivanje podnose u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave, u roku od pet dana od dana registracije u Poreskoj upravi, odnosno dana dodele PIB a najkasnije do 31. decembra tekuće godine. * Lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata, obaveštenje o opredeljenju da vrše isplatu lične zarade podnose u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave, u roku od pet dana od dana registracije u Poreskoj upravi, odnosno dana dodele poreskog identifikacionog broja (PIB) a najkasnije do 31. decembra tekuće godine. * Rezidentni obveznik koji se smatra krajnjim matičnim pravnim licem međunarodne grupe povezanih pravnih lica, dužno je da nadležnom poreskom organu, u papirnoj formi, dostavi godišnji izveštaj o kontrolisanim transakcijama međunarodne grupe povezanih pravnih lica najkasnije u roku od 12 meseci od isteka poslovne godine za koju se dostavlja godišnji izveštaj, na Obrascu CbC. * U slučaju da privredno društvo u čiji osnovni kapital su uložena novčana sredstva od prodaje digitalne imovine, u kalendarskoj godini u kojoj je registrovano ulaganje i u naredne dve kalendarske godine sprovede postupak smanjenja osnovnog kapitala, danom donošenja odluke o smanjenju osnovnog kapitala obveznik gubi pravo na prethodno ostvareno oslobođenje od poreza na kapitalni dobitak i dužan je da o gubitku prava obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava. * U slučaju da privredno društvo koje je imovinska prava po osnovu autorskih i srodnih prava i prava industrijske svojine steklo unosom od strane obveznika poreza na dohodak građana (fizičkog lica i preduzetnika) kao nenovčanog uloga u kapital privrednog društva rezidenta Republike za koji je oslobođen poreza na kapitalni dobitak, to pravo u celini otuđi u roku od dve godine od dana njegovog sticanja, odnosno u istom periodu to pravo ustupi na korišćenje u celini ili delimično po ceni koja je niža od cene u skladu sa principom „van dohvata ruke” ukoliko je ustupanje izvršilo povezanom licu ili licu čiji je vlasnik njegovo povezano lice u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica, obveznik gubi pravo na prethodno ostvareno oslobođenje od poreza na kapitalni dobitak i dužan je da o gubitku prava obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava. * Obveznik PDV je dužan da uz poresku prijavu za poslednji poreski period kalendarske godine, odnosno poslednji poreski period dostavi poreskom organu obaveštenje o: 1) licu koje nije evidentirano za obavezu plaćanja PDV u skladu sa Zakonom o PDV, a koje mu je od 1. januara do isteka poslednjeg poreskog perioda kalendarske godine, odnosno poslednjeg poreskog perioda u Republici izvršilo promet sekundarnih sirovina i usluga koje su neposredno povezane sa tim dobrima, kao i iznosu tog prometa; 2) poljoprivredniku koji nije evidentiran za obavezu plaćanja PDV u skladu sa Zakonom o PDV, a koji mu je od 1. januara do isteka poslednjeg poreskog perioda kalendarske godine, odnosno poslednjeg poreskog perioda izvršio promet poljoprivrednih i šumskih proizvoda i poljoprivrednih usluga, kao i iznosu tog prometa. * Obrazac PID PDV se podnosi za 2022. godinu, ako je u 2022. godini ispunjen jedan od kriterijuma za sticanje statusa obveznika PDV koji pretežno vrši promet dobara u inostranstvo. Predaje se uz PDV prijavu za poreski period tekuće godine u kojem je podnet finansijski izveštaj za prethodnu godinu. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti koji se koriste za grejanje poslovnog, odnosno stambenog prostora za prethodni mesec, podnosi se na Obrascu REF-G, najranije 20 dana po isteku meseca u kome su nabavljeni derivati nafte i biotečnosti. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biogoriva koji se koriste za transportne svrhe, podnosi se na Obrascu REF-T najranije 20 dana po isteku kvartala u kojem su derivati nafte i biogoriva nabavljeni. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti koji se koriste za proizvodnju električne i toplotne energije, podnosi se na Obrascu REF-ETE a zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte koji se koriste za industrijske svrhe na Obrascu REF-I. Zahtevi se podnose najranije 20 dana po isteku meseca u kojem su nabavljeni derivati nafte i biotečnosti. * Evidencionu prijavu za angažovanje sezonskih radnika poslodavac podnosi elektronskim putem Poreskoj upravi najkasnije prvog dana angažovanja sezonskih radnika u kalendarskom mesecu do 10 časova, odnosno u periodu između 13 i 15 časova za radnike koji rade u poslepodnevnoj smeni. Odjava sezonskih radnika se prijavljuje najkasnije do 10 časova, odnosno od 13 do 15 časova za rad u poslepodnevnoj smeni, narednog dana od dana prestanka angažovanja. Period u kojem se sezonski radnik prijavljuje ili odjavljuje je kalendarski mesec. * Obveznik koji u toku godine izvrši prenos digitalne imovine po osnovu kojeg može nastati kapitalni dobitak ili gubitak u skladu sa zakonom kojim se oporezuje dohodak građana, dužan je da podnese poresku prijavu PPDG-3R najkasnije u roku od 120 dana od isteka kvartala u kojem je ostvaren prihod po osnovu prenosa digitalne imovine. * Obveznik po osnovu prihoda od pružanja ugostiteljskih usluga iz člana 84b zakona kojim se oporezuje dohodak građana koji u toku godine počne da pruža ugostiteljske usluge dužan je da podnese poresku prijavu PPDG-4R u roku od 15 dana od dana pravnosnažnosti rešenja kojim se objekat domaće radinosti i seoskog turizma razvrstava u odgovarajuću kategoriju u skladu sa zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo. * Obveznici fiskalizacije dužni su da, pre početka korišćenja elektronskog fiskalnog uređaja za izdavanje fiskalnih računa, Poreskoj upravi dostave podatke o poslovnim prostorima i poslovnim prostorijama u kojima će koristiti elektronski fiskalni uređaj i to za svaki poslovni prostor/poslovnu prostoriju odvojeno, radi generisanja jedinstvene oznake poslovnog prostora. Prijava za generisanje poslovnog prostora dostavlja se elektronskim putem preko portala Poreske uprave. U slučaju promene podataka po pojedinačnom poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, a naročito ako delatnost prestane da se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji ili dođe do promene delatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, obveznik fiskalizacije dužan je da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata pre nastanka promene. Izuzetno, u slučaju promene podataka do kojih je došlo usled okolnosti koje ne zavise od volje obveznika fiskalizacije, obveznik fiskalizacije je dužan da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata po nastanku promene.

Poreska uprava    Pravna lica    Pregled propisa    Uputstva    Uputstvo za postupanje Poreske uprave u postupku prijave potraživanja kod preduzeća koja se nalaze u restrukturiranju/privatizaciji

Uputstvo za postupanje Poreske uprave u postupku prijave potraživanja kod preduzeća koja se nalaze u restrukturiranju/privatizaciji

Na osnovu člana 167. stav 3. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji («Službeni glasnik RS», br. 80/02, 84/02, 23/03, 70/03, 55/04,  61/05, 85/05, 62/06, 61/07, 20/09, 72/09, 53/10, 101/11, 2/12,93/12),

Pomoćnik direktora - koordinator Poreske uprave izdaje

UPUTSTVO

za postupanje Poreske uprave u postupku prijave potraživanja kod

preduzeća koja se nalaze u restrukturiranju/privatizaciji

Uvod

1. Ovim uputstvom se, u cilju obezbeđenja jedinstvenog postupanja, propisuje metodologija rada Poreske uprave na poslovima prijave potraživanja, otpusta duga i namirivanja potraživanja iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala subjekata privatizacije.

2. Ovim uputstvom se, propisuje metodologija rada Poreske uprave u skladu sa odredbama čl.19, 19a, 20a, 20b, 20v, 20d, 20đ, 20e, 20ž i 41 Zakona o privatizaciji (Sl. glasnik RS br. 38/01, 18/03, 45/05, 123/07, 30/10 i 93/12) kao i u skladu sa Uredbom o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekata privatizacije prema poveriocima (''Sl. glasnik RS'', br. 45/06,108/07, 126/07, 60/08) i Uredbom o načinu i uslovima izmirivanja obaveza privrednih društava prema poveriocima iz sredstava ostvarenih od prodaje akcija privrednog društva u vlasništvu Akcijskog fonda Republike Srbije (''Sl. glasnik RS'', br. 58/05) i Instrukcije o načinu izmirivanja javnih prihoda dospelih za plaćanje do kraja 2004. godine za subjekte kod kojih je okončan postupak privatizacije, a isti su prodati za manju cenu od iznosa duga (broj: 401-00787/2008-01 od 20.06.2008. godine - u daljem tekstu Instrukcija).

DEO PRVI

1. Pojedini izrazi upotrebljenih izraza u ovom Uputstvu imaju sledeće značenje:

1.1. Subjekt privatizacije jeste pravno lice za koje je Agencija za privatizaciju donela odluku o restrukturiranju, odnosno odluku o metodu privatizacije javnim tenderom ili javnom aukcijom;

1.2. Poverilac jeste državni poverilac i ostali poverioci;

1.3. Državni poverilac jeste pravno lice koje je dužno da otpusti dug prema subjektu privatizacije u celini i svoje potraživanje namiri iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala ili imovine subjekta privatizacije (javno preduzeće; Poreska uprava, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje; Republički fond za zdravstveno osiguranje; Republička direkcija za robne rezerve; Fond za razvoj Republike Srbije; drugi republički organi i organizacije i Agencija za osiguranje depozita kada vrši funkciju stečajnog, odnosno likvidacionog upravnika nad bankama u stečaju, odnosno likvidaciji i kada upravlja u ime i za račun Republike Srbije potraživanjima Republike Srbije po osnovu preuzetih ino obaveza);

1.4. Ostali poverioci jesu pravna, odnosno fizička lica koja mogu da otpuste dug prema subjektu privatizacije, radi namirivanja potraživanja iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala ili imovine subjekta privatizacije;

1.5. Obaveza jeste dospela neizmirena obaveza sa stanjem na dan 31. decembra 2004. godine, obaveza koja je dospevala do 31. decembra 2004. godine, ali je do isteka tog roka reprogramirana tako što je određen drugi rok dospelosti posle 31. decembra 2004. godine, kao i obaveza po osnovu javnih prihoda koja se odnosi na 2004. godinu, odnosno na ranije godine, a čija je uplata naložena rešenjem o utvrđivanju poreza posle 31. decembra 2004. godine, u postupku poreske kontrole;

1.6. Obaveza po osnovu javnih prihoda jeste obaveza iz tačke 5) ovog uputstva, i to: akcize i porez na promet; porezi, doprinosi za obavezno socijalno osiguranje i drugi javni prihodi koji se obračunavaju i plaćaju po osnovu zarada; naknade za korišćenje gradskog građevinskog zemljišta i lokalne komunalne takse čiju naplatu vrše nadležni poreski organi u Republici Srbiji; ostali porezi utvrđeni zakonom kojim se uređuju javni prihodi i javni rashodi; jednokratni porez na ekstra dohodak i ekstra imovinu stečenu iskorišćavanjem posebnih pogodnosti i drugi javni prihodi.

1.7. Restrukturiranje u postupku privatizacije, jesu promene koje se odnose na subjekt privatizacije i njegova zavisna preduzeća, koje omogućavaju prodaju njegovog kapitala ili imovine, a naročito:

a) statusne promene, promene pravne forme, promene unutrašnje organizacije i druge organizacione promene;

b) otpis glavnice duga, pripadajuće kamate ili drugih potraživanja, u celini ili delimično;

v) otpuštanje duga u celini ili delimično radi namirivanja poverilaca iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala ili imovine subjekta  privatizacije.

2. Predmet privatizacije

2.1. Predmet privatizacije je društveni, odnosno državni kapital (u daljem tekstu: kapital), u preduzećima i drugim pravnim licima (u daljem tekstu: subjekt privatizacije).

2.2. Predmet privatizacije je i državni kapital koji je iskazan u akcijama ili udelima, ako uslovi i postupak prodaje tog kapitala nisu drugačije uređeni posebnim propisom.

2.3. U postupku privatizacije može se prodati imovina ili deo imovine subjekta privatizacije, odnosno pojedini delovi subjekta privatizacije

2.4. Odredbe Zakona o privatizaciji primenjuju se na subjekte privatizacije koji imaju sedište na teritoriji Republike Srbije

2.5. Predmet privatizacije ne mogu biti prirodna bogatstva i dobra u opštoj upotrebi, kao dobra od opšteg interesa.   

3. Subjekti nadležni za sprovođenje privatizacije jesu:

3.1. Agencija za privatizaciju (u daljem tekstu: Agencija) jeste pravno lice koje prodaje kapital, odnosno imovinu i promoviše, inicira, sprovodi i kontroliše postupak privatizacije, u skladu sa zakonom.

Ona obavlja i poslove stečajnog upravnika, ako je imenuje stečajni sudija u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečajni postupak, kao i poslove likvidacionog upravnika, neposredno ili preko ovlašćenog lica (poverenik Agencije).

3.2. Akcijski fond je pravno lice na koje se prenose akcije radi prodaje u skladu sa Zakonom o Akcijskom fondu. Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privatizaciju («Službeni glasnik RS», broj 30/2010) propisano je da Akcijski fond prestaje sa radom, odnosno da je Agencija za privatizaciju pravni sledbenik Akcijskog fonda.

3.3. Centralni registar za hartije od vrednosti sadrži jedinstvenu bazu podataka o izdatim akcijama, kao i o promenama tih podataka, u skladu sa zakonom.

4. Metode prodaje kapitala

4.1. Prodaja kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije sprovodi se putem sledećih metoda:

-  javnog tendera

-  javne aukcije

4.2. Ukoliko Agencija proceni da kapital ili imovina subjekta privatizacije ne mogu biti prodati metodom javnog tendera ili javne aukcije bez prethodnog restrukturiranja, Agencija donosi odluku o restrukturiranju u postupku privatizacije, u skladu sa Zakonom o privatizaciji.

4.3. Državni poverioci dužni su da otpuste dug prema subjektu privatizacije u celini i svoje potraživanje namire iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala subjekta privatizacije.

4.4. Državni poverioci dužni su da otpuste dug i prema podređenom (zavisnom) društvu:

- koje u strukturi kapitala ima većinski kapital (kontrolnog) matičnog društva koje posluje većinskim društvenim ili državnim kapitalom ili

- u kojem je većinski društveni ili državni kapital većinski zajedno sa kapitalom kontrolnog društva

4.4.1. Ovo praktično znači da kada Agencija objavi odluku, u dnevnom listu i sajtu Agencije, da se preduzeće nalazi u postupku restrukturiranja, to znači, da ta odluka obuhvata kako matično tako i sva zavisna preduzeća koja u strukturi kapitala imaju većinski kapital matičnog društva ili u kojem je većinski društveni ili državni kapital, što drugim rečima znači da Agencija ne objavljuje odluku o restrukturiranju posebno za matično, posebno za zavisna preduzeća, već samo za matično. 

5. Sprovođenje postupka privatizacije

5.1. Agencija donosi odluku o pokretanju postupka restrukturiranja, odnosno privatizacije i objavljuje javni poziv za prijavu potraživanja, u dnevnom listu i na sajtu Agencije. Javni poziv sadrži:

a) poslovno ime i sedište, kao i druge podatke o subjektu privatizacije;

b) mesto i vreme podnošenja prijave potraživanja;

v) rok za podnošenje prijave potraživanja;

g) obaveštenje o restrukturiranju, odnosno metodu privatizacije javnim tenderom ili javnom aukcijom;

d) druge podatke od značaja za podnošenje prijave potraživanja.

5.1.1. Uredba o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekata privatizacije prema poveriocima objavljena u  ''Službenom glasniku RS'' broj 45/2006...60/08, (u daljem tekstu: Uredba ), uređuje način i uslove izmirivanja obaveza pravnih lica koja su započela postupak privatizacije.

5.2. Uredbom je uređen način i uslovi izmirivanja obaveza subjekata privatizacije prema poveriocima i odnosi se na:

a) subjekte privatizacije za koje je Agencija donela  i objavila odluku o restrukturiranju;

b) subjekte privatizacije za koje je Agencija donela odluku o metodu privatizacije javnim tenderom;

v) subjekte privatizacije za koje je Agencija donela odluku o metodu privatizacije javnom aukcijom.

Dakle, Uredba se odnosi na sve subjekte privatizacije.

DEO DRUGI

6. Postupanje Poreske uprave u postupku prijave potraživanja

6.1. Agencija objavljuje javni poziv za prijavu potraživanja u dnevnom listu. Članom 3. stav 2. tačka 4) Uredbe propisano je dajavni poziv koji se objavljuje, sadrži i obaveštenje o tome da li se subjekt privatizacije privatizuje posle restrukturiranja ili bez donošenja plana restrukturiranja metodom javnog tendera ili metodom javne aukcije.

Ovo je bitno za poreski organ jer će iz samog javnog poziva imati informaciju  na koje subjekte privatizacije se primenjuje član 20ž. stav 1. Zakona o  o privatizaciji – zabrana prinudnog izvršenja na imovini subjekta privatizacije.

6.1.1. Treba razlikovati postupanje organizacionih jedinica Poreske uprave kod preduzeća u restrukturiranju i kod preduzeća koja su u postupku privatizacije javnim tenderom i javnom aukcijom.

6.1.2. Saglasno navedenom članu Zakona prinudna naplata se ne može sprovoditi  prema subjektima koji su u restrukturiranju uopšte (ni za dug u otpustu ni za tekući dug),  a prema  subjetima  koji su u postupku privatizacije javnim tenderom ili javnom aukcijom prinudna naplate se ne može sprovoditi za dug koji je u otpustu (nastao do 31.12.2004. godine) ni za dugove koji su nastali do 31.12.2007. godine.

6.1.3. To znači da se kod preduzeća koja su u postupku privatizacije javnim tenderom i javnom aukcijom prinudna naplata može sprovoditi samo za obaveze koje su nastale od 01.01.2008. godine pa nadalje.

6.1.4. Postupak prinudnog izvršenja koji je u toku, prekida se donošenjem zaključka. Zabrana prinudnog izvršenja se primenjuje do dana uplate prodajne cene ili prve rate ako se prodajna cena plaća na rate.

6.2. Državni poverioci, među kojima je i Poreska uprava, dužni su da otpuste dug prema subjektu privatizacije u celini tj. prijave svoje potraživanje Agenciji, a po okončanju postupka privatizacije ista namire iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala ili imovine subjekta privatizacije.

Otpust duga ne znači otpis, već zabranu Poreskoj upravi da vrši prinudnu naplatu javnih prihoda, koji su predmet prijave potraživanja, a kod restrukturiranja zabranu sprvođenja bilo kakve mere izvršenja i to i javnih prihoda koji su predmet prijave potraživanja i tekućih obaveza.

Članovi  4 – 6. Uredbe odnose se na prijavljivanje potraživanja.

6.2.1. Poreska uprava – Sektor za naplatu, po objavljenom oglasu od strane Agencije,  obaveštava sve nadležne organizacione jedinice Poreske uprave (OJPU), da pristupe utvrđivanju obaveza i sačinjavanju posebnog zapisnika o utvrđenom poreskom potraživanju-specifikacija (u daljem tekstu: Zapisnik), za svako pojedinačno matično preduzeće i za svako zavisno preduzeće navedenog matičnog preduzeća, ukoliko isto u strukturi kapitala ima većinski kapital matičnog društva ili u kojem je većinski društveni ili državni kapital. Na osnovu sastavljenog zapisnika popunjava se obrazac prijave potraživanja dat u prilogu Uputstva.

6.2.2. Rok za prijavu potraživanja je 15 dana od dana objavljivanja odluke o restrukturiranju ili privatizaciji, metodom javnog tendera ili metodom javne aukcije, odnosno javnog poziva za prijavu potraživanja jer je propisan  čl. 20a Zakona o privatizaciji.

6.3. Za svaku prijavu potraživanja, u filijali/ekspozituri se formira  poseban predmet u skladu sa propisima o kancelarijskom poslovanju, u koji se hronološki  ulažu sva dokumenta (prijava potraživanja, overeni upiti stanja na osnovu kojih je sastavljena prijava, zapisnik-specifikacija itd.) do okončanja postupka namirenja poreskog potraživanja posle prodaje subjekta privatizacije. Predmeti se čuvaju trajno.

6.3.1. Prijava potraživanja se istovremeno dostavlja subjektu privatizacije i Agenciji. Radi eliminisanja nepotrebnog administriranja od strane Poreske uprave, Poreska uprava Agenciji uz prijavu potraživanja dostavlja i zapisnik o usaglašenom stanju u dva primerka.

6.3.2. Ako je nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave naplatu celog ili dela prijavljenog poreskog potraživanja obezbedila hipotekom ili zalogom na pokretnoj imovini, Agenciji se uz prijavu potraživanja  obavezno dostavlja i dokaz o upisanoj hipoteci, odnosno ustanovljenoj zalozi. Ovo stoga, što je članom 23. Uredbe propisano da državni poverilac čije je potraživanje obezbeđeno hipotekom/zalogom ima pravo da se u celosti namiri pre ostalih poverilaca iz cene ostvarene prodajom imovine. 

6.3.3. U slučaju kada subjekt privatizacije ima i poslovne jedinice u mestima van  sedišta, podnosi se objedinjena prijava potraživanja i objedinjen zapisnik o usaglašenom potraživanju od strane organizacione jedinice Poreske uprave nadležne prema sedištu subjekta privatizacije.

6.3.4. Tako, u slučaju kada subjekt privatizacije ima poslovne jedinice van svog sedišta, organizacione jedinice Poreske uprave nadležne prema poslovnim jedinicama subjekta privatizacije, sastavljaju svoje posebne prijave i zapisnike o usaglašenom potraživanju, koje posle potpisa i overe dostavljaju organizacionoj jedinici Poreske uprave nadležnoj prema sedištu subjekta privatizacije, najkasnije 3 dana pre isteka roka za podnošenje  prijave poreskog potraživanja.

6.3.5. Organizaciona jedinica Poreske uprave nadležna prema sedištu subjekta privatizacije je dužna da bez odlaganja i bez prisustva ovlašćenog predstavnika subjekta privatizacije, a na osnovu dostavljenih prijava poreskog potraživanja i zapisnika o utvrđenom potraživanju za poslovne jedinice, sastavi objedinjenu prijavu poreskog potraživanja i objedinjeni zapisnik o utvrđenom potraživanju i iste dostave Agenciji u zakonskom roku. Subjektu privatizacije dostavlja se samo objedinjena prijava poreskog potraživanja.

6.3.6. Ukoliko subjekt privatizacije u roku od 8 (osam) dana od dana isteka roka za dostavljanje prijave potraživanja, prigovorom Arbitražnom veću, ne ospori poresko potraživanje, zapisnik iz prethodnog stava postaje punovažan. Što znači da se član 7. Uredbe primenjuje samo u slučaju kada subjekt privatizacije primi prijavu potraživanja i istu ne ospori prigovorom u propisanom roku.

Radi eliminisanja nepotrebnog administriranja od strane Poreske uprave, Poreska uprava Agenciji uz prijavu potraživanja dostavlja i zapisnik o usaglašenom stanju u dva primerka. U slučajevima kada je odlukom Arbitražnog veća prihvaćen prigovor subjekta privatizacije, sastavlja se novi usaglašeni i izmenjeni zapisnik i nova prijava potraživanja koji se dostavljaju Agenciji za privatizaciju i koji zamenjuju, prethodno dostavljenu prijavu i zapisnik.

6.3.7. Članom 11. Uredbe uređeno je pitanje načina utvrđivanja podataka o visini potraživanja.

6.3.7.1. Otpust duga biće punovažan prema podacima o visini poreskog potraživanja iz prijave potraživanja, u sledećim slučajevima:

a) ukoliko subjekt privatizacije ne potpiše zapisnik o utvrđenom potraživanju i ne podnese prigovor arbitražnom veću u roku od osam dana od dana prijema prijave potraživanja,

b) ukoliko subjekt privatizacije ospori prigovorom prijavljeno poresko potraživanje, ali ne odredi svog predstavnika za člana arbitražnog veća.

6.3.7.2. Verodostojnim i konačnim podacimasmatraće se podaci o visini potraživanja tog poverioca iz poslovnih knjiga subjekta privatizacije, u sledećim slučajevima:

a) ukoliko subjekt privatizacije ospori prijavljeno potraživanje u propisanom roku, a poverilac ne odredi svog predstavnika za člana arbitražnog veća,

b) ukoliko državni poverilac ne potpiše zapisnik o utvrđenom potraživanju.

6.3.8. Ovo znači, da ukoliko državni poverilac ne prijavi svoje potraživanje u propisanom roku, verodostojnim i konačnim podacima smatraće se podaci o visini potraživanja državnog poverioca sadržani u poslovnim knjigama subjekta privatizacije shodno članu 5. Uredbe. Posebno ukazujemo na obavezu OJPU  da blagovremeno i u roku izvrše  prijavu potraživanja, jer se postavlja piitanje tačnosti i  punovažnosti  poreskog potraživanja za slučaj da državni poverilac u zakonskom roku pismeno ne prijavi poresko potraživanje.

6.3.9. Ukoliko nadležne OJPU ne izvrše u roku prijavu potraživanja, Agencija će u ovom slučaju prihvatiti prijavu potraživanja koju je sam poreski obveznik podneo, (u mnogim slučajevima je ta prijava znatno niža od stvarnog duga). Agencija kupce ovih preduzeća upućuje da u sudskom postupku traže zaštitu u situacijama kada im OJPU izdaju opomene za dug koji je trebalo da bude predmet otpusta, ali ga OJPU nije prijavila u otpust pa isti nije namiren iz kupoprodajne cene, a ne može ga ni otpisati.

Sudski postupci protiv Poreske uprave povlačiće i odgovornost zaduženih lica OJPU koje nisu izvršile prijavu potraživanja. Za tačnost prijavljenih potraživanja odgovorni su direktori RC/CVPO/filijala, šefovi ekspozitura i neposredni izvršioci poslova.

Radi sprečavanja mogućnosti da kao punovažno bude utvrđeno poresko potraživanje u manjem iznosu od stvarnog (imajući u vidu spornost evidencija poreskog računovodstva i evidencije poreskog obveznika), nadležni poreski organ ne sme da prekorači zakonski rok za podnošenje prijave poreskog potraživanja.

 Sadržina prijave potraživanja

 6.4. Prijava potraživanja sadrži:

1) poslovno ime i sedište poverioca sa kontakt adresom, ako je poverilac pravno lice;

2) ime, prezime i prebivalište poverioca sa kontakt adresom, ako je poverilac fizičko lice;

3) poslovno ime i sedište subjekta privatizacije;

4) pravni osnov potraživanja;

5) iznos potraživanja, i to posebno iznos glavnog potraživanja, a posebno iznos obračunate kamate.

6.4.1. Iznos potraživanja koje treba da bude iskazano u prijavi potraživanja, predstavlja iznos obaveza subjekta privatizacije po osnovu javnih prihoda sa stanjem na dan 31.12.2004. godine. Članom 2.  Uredbe je propisano da obaveze subjekta privatizacije čine i obaveze po osnovu javnih prihoda koja se odnosi na 2004. godinu, odnosno na ranije godine, a čija je uplata naložena rešenjem o utvrđivanju poreza posle 31.12.2004. godine u postupku poreske kontrole.

6.4.2. Saglasno  članu 2. stav 5. Uredbe  u obaveze dospele do 31.12.2004. godine, (i treba da se unesu  u prijavu potraživanja) spadaju  i one obaveze koje se odnose na 2004. ili ranije godine a čija je uplata naložena rešenjem o utvrđivanju poreza donetim nakon 31.12.2004. godine u postupku poreske kontrole, kao i reprogramirane poreske obaveze.

 6.4.3. Ukoliko je potraživanje delimično izmireno do dana podnošenja prijave potraživanja, poverilac podnosi prijavu potraživanja za iznos potraživanja koji je umanjen za iznos delimičnog ispunjenja, sa stanjem na dan 31. decembra 2004. godine (član 6. stav 2. Uredbe).

 U stavu 3. istog člana stoji da, ukoliko je potraživanje delimično izmireno od dana podnošenja prijave potraživanja do dana zaključenja ugovora o namirenju potraživanja poverilaca, Agenciji se, bez odlaganja, dostavlja izjava kojom se potvrđuje da je potraživanje delimično izmireno. To znači da se potraživanje sa stanjem na dan 31.12.2004. godine umanjuje za isnos delimično izmirenog potraživanja, od dana podnošenja (sastavljanja) prijave potraživanja i dana sastavljanja zapisnika do dana sastavljanja specifikacije koja se sastavlja nakon prodaje preduzeća. 

6.4.4. Prijava potraživanja podnosi se na obrascu koji je Uredbom predviđen i sastavni je deo ovog Uputstva.

6.4.5. Popunjavanje prijave potraživanja – deo «podaci o potraživanju» vrši se na sledeći način:

  • Iznos glavnog potraživanja u dinarima iskazuje se kao ukupan zbir svih pojedinačnih dugova (glavnice) sa stanjem na dan 31.12.2004. godine.
  • Ako je poreski organ obezbedio poresko potraživanje založnim pravom, obeležava se kućica ispred reči «objekt» ukoliko je ustanovljena hipoteka na nepokretnosti; kućica ispred reči «motorno vozilo» ukoliko je upisano založno pravo na motornim vozilima; i kućica ispred reči «ostalo», ukoliko je ustanovljena zaloga na drugim pokretnim stvarima ili novčanim i nenovčanim potraživanjima poreskog obveznika.
  • Iznos obračunate kamate u dinarima iskazuje se kao ukupan zbir svih pojedinačno obračunatih kamata do 31.12.2004. godine, po uplatnim računima javnih prihoda.

 Arbitražno veće

6.5.Potraživanje poverioca smatra se utvrđenim ako nije osporeno u roku od osam dana od dana isteka roka za dostavljanje prijave potraživanja.

Ukoliko se subjekt privatizacije ne saglasi sa visinom prijavljenog potraživanja, isto se može osporiti podnošenjem prigovora Arbitražnom  veću u navedenom roku.

6.5.1. Sekretar Arbitražnog veća po prijemu prigovora obaveštava Poresku upravu-Sektor za naplatu. Sektor za naplatu će odmah po prijemu obaveštenja i dostavljenom prigovoru subjekta privatizacije, isti dostaviti svim organizacionim jedinicama Poreske uprave na čije poresko potraživanje se prigovor odnosi, sa nalogom da razmotre prigovor i svoj stav po prigovoru, sa eventualnim dokazima, u ostavljenom roku dostave organizacionoj jedinici Poreske uprave nadležnoj prema sedištu subjekta privatizacije.

To znači da se prigovor  istovremeno dostavlja i organizacionoj jedinici Poreske uprave nadležnoj prema  sedištu  i nadležnoj prema poslovnoj jedinici (ako ih ima) subjekta privatizacije.

6.5.2. Organizaciona jedinica Poreske uprave nadležna prema sedištusubjekta privatizacije je dužna da, na osnovu dostavljenih stavova organizacionoh jedinica nadležnih prema  poslovnoj  jedinici subjekta privatizacije i svog stava po prigovoru na deo poreskog potraživanja koje subjekt privatizacije ima evidentirano u poreskom računovodstvu kod poreskog organa prema svom sedištu,  sastavi  objedinjeni  stav i isti u ostavljenom roku, sa eventualnim dokazima, dostavi Sektoru za naplatu radi pripreme konačnog stava Poreske uprave i njegovog dostavljanja zaposlenom Poreske uprave određenom za člana Arbitražnog veća ispred Poreske uprave, na sednici Arbitražnog veća, na kojoj će biti razmatran prigovor subjekta privatizacije.

6.5.3. Arbitražno veće je dužno da donese odluku o visini potraživanja poverilaca (arbitražna odluka) u roku od 15 dana od dana dostavljanja prigovora na visinu potraživanja.  

Ukoliko se arbitražna odluka ne donese u roku od 15 dana od dana dostavljanja prigovora, verodostojnim i konačnim podacima smatraju se podaci o visini potraživanja poverioca sadržani u programu restrukturiranja, za subjekte koji se privatizuju kroz restrukturiranje, odnosno iz prijave potraživanja za subjekte koji se privatizuju metodom javne aukcije ili metodom javnog tendera.

6.5.4.Radi sprečavanja mogućnosti da kao punovažno bude utvrđeno poresko potraživanje u manjem iznosu od stvarnog, nadležni poreski organ ne sme da propusti, da u ostavljenom roku dostavi stav Poreske uprave povodom prigovora, kao i da  predstavnik ne bude prisutan na zakazanoj sednici Arbitražnog veća.

 Sadržina zapisnika o utvrđenom potraživanju

6.6. Zapisnik o utvrđenom potraživanju naročito sadrži: poslovno ime i sedište subjekta privatizacije; poslovno ime i sedište poverioca, ako je poverilac pravno lice; ime, prezime i prebivalište poverioca, ako je poverilac fizičko lice; ukupan iznos i specifikaciju obaveza subjekta privatizacije prema poveriocu; utvrđeni iznos i specifikaciju obaveza subjekta privatizacije prema poveriocu; obrazloženje, kao i datum i mesto sačinjavanja zapisnika.

Zapisnik je sastavni deo programa restrukturiranja, za subjekte koji se restrukturiraju u postupku privatizacije, programa privatizacije, za subjekte koji se privatizuju metodom javne aukcije i informacionog memoranduma, za subjekte koji se privatizuju metodom javnog tendera. Obrazac zapisnika sastavni je deo ovog Uputstva.

6.6.1. Obrazac Zapisnika je propisan i sadrži naziv i broj uplatnih računa po vrstama javnih prihoda,  sa modelom i pozivom na broj odobrenja, iznosom duga na dan 31.12.2004. godine i posebno iskazane kamate (osam kolona).

Prilikom popunjavanja obrasca zapisnika (koji se dostavlja uz prijavu potraživanja) najpre se unose podaci o uplatnim računima i iznosu duga i kamate po osnovu doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, radi njihovog prioritetnog namirenja u slučaju prodaje kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije.

6.6.2. Zapisnik se sastavlja u pet primerka, bez popunjavanja kolone 7. i 8. (prilikom dostavljanja prijave potraživanja). Zapisnik potpisuje rukovodilac organizacione jedinice Poreske uprave. U Zapisnik se unose podaci o ukupnom iznosu glavnog duga i obračunate kamate sa stanjem na dan 31.12.2004. godine. Dva primerka potpisanog (potpisuje direktor nadležne organizacione jedinice, a parafira inspektor koji je utvrđivao stanje poreskog potraživanja) i overenog zapisnika, nadležni poreski organ uz prijavu potraživanja,kako je već objašnjeno, dostavlja Agenciji (po jedan za Agenciju i subjekta privatizacije).

6.6.3.Drugi primerak prijave potraživanja i preostala tri primerka zapisnika odlažu se u formirani  predmet.

6.6.4. Na osnovu dosadašnjeg iskustva u vezi prijave potraživanja i davanja stavova po izjavljenim prigovorima, posebno se ukazuje da se prilikom unosa podataka u Zapisnik i prijavu potraživanja, moraju da izvrše sve neophodne provere i konsultacije u okviru nadležne organizacione jedinice Poreske uprave u vezi visine iznosa poreskog potraživanja subjekta privatizacije, kako se ne bi ponavljali slučajevi da se određeno poresko potraživanje dospelo do 31.12.2004. godine ne prijavi.

Rukovodilac CVPO/filijale je dužan da pismeno naloži i prati koordinaciju svih rukovodilaca  unutrašnjih organizacionih jedinica u postupku utvrđivanja visine poreskog potraživanja prema subjektu privatizacije koje treba prijaviti. Rukovodilac ekspoziture je dužan da neposredno prati izvršavanje poslova u vezi prijave poreskog potraživanja prema subjektu privatizacije.

6.6.5.Svaki propust u pogledu  tačnosti iznosa prijavljenog poreskog potraživanja biće sankcionisan, s obzirom da se na taj način nanosi neotklonjivašteta sredstvima budžeta.

6.6.6. Prilikom popunjavanja kolone 3(tri) Zapisnika, u pozivu na broj odobrenja, umesto PIB-a subjekta privatizacije, upisuje se PIB 104136307 – «OTPUST DUGA - AGENCIJA ZA PRIVATIZACIJU REPUBLIKE SRBIJE». Organizacione jedinice Poreske uprave nadležne prema sedištu subjekta privatizacije su dužne da izvrše proveru unetog PIB-a pre dostavljanja istih Agenciji.

7.  Postupak namirenja potraživanja

7. Agencija pismenim putem obaveštava državne poverioce o prodaji kapitala subjekta privatizacije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora o prodaji kapitala.

7.1. Poreska uprava je dužna da Agenciji u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja o zaključenju ugovora, dostavi Zapisnik – specifikaciju poreskog potraživanja.

7.1.1. Po dobijanju obaveštenja od Agencije, Poreska uprava – Sektor za naplatu obaveštava nadležne organizacione jedinice Poreske uprave, koje su dužne da, utvrde obaveze i  sačine poseban zapisnik za konkretno matično preduzeće, kao i za svako zavisno preduzeće navedenog matičnog preduzeća, ukoliko isto u strukturi kapitala ima većinski kapital matičnog društva ili u kojem je većinski društveni ili državni kapital.

7.1.2. Iste su dužne da tačno obračunaju kamatu do dana prodaje subjekta privatizacije, zatim tačno popune kolonu 7. i 8. kao i datum prodaje u zaglavlju tri preostala primerka Zapisnika koji se nalaze u spisima predmeta formiranih prilikom prijave potraživanja.

 U Zapisnik se upisuje datum sastavljanja specifikacije, a potpisuje ga rukovodilac nadležne organizacione jedinice Poreske uprave.

7.2. Zapisnik, koji sada ima karakter specifikacije iz člana 20. stav 2. Uredbe,  se putem mreže dostavlja Sektoru za naplatu u ostavljenom roku, radi dostavljanja Agenciji. Dva primerka potpisanog i overenog zapisnika, nadležni poreski organ dostavlja Sektoru za naplatu preko pošte ili neposredno. Treći primerak zapisnika ulaže se i čuva u predmetu.

Kada subjekt privatizacije ima i poslovne jedinice u mestima van mesta svog sedišta, objedinjenu specifikaciju - Zapisnik  sastavlja i Sektoru za naplatu dostavlja, organizaciona jedinica Poreske uprave nadležna prema sedištu subjekta privatizacije.

7.2.1. Zapisnik – specifikacija predstavlja osnov za namirenje poreskog potraživanja na osnovu kojeg Agencija vrši uplatu.

7.3. Plaćanje se može izvršiti odjednom ili kroz više rata. Ako se prodajna cena iz ugovora o prodaji kapitala plaća u više rata, potraživanje poverilaca koji su otpustili dug prema subjektu privatizacije namiruje se iz prve rate u visini srazmernoj njihovom potraživanju u ukupnim potraživanjima svih poverilaca koji su otpustili dug prema subjektu privatizacije, do izmirenja potraživanja, a prema specifikaciji Poreske uprave.

7.3.1. Poverilac čije je potraživanje obezbeđeno hipotekom ili zalogom na imovini koja je predmet prodaje ima pravo da se naplati u celosti pre ostalih poverilaca iz cene ostvarene prodajom tog dela imovine. Ako ne naplati svoje potraživanje u celosti, preostali iznos potraživanja namiruje kao poverilac čije potraživanje nije obezbeđeno.    

8. Knjiženje u poreskom računovodstvu

8.Agencija je u obavezi da obavesti Poresku upravu o iznosu namirenih potraživanja po osnovu javnih prihoda i dostavi specifikaciju prenetih sredstava u korist računa za uplatu javnih prihoda. Specifikacija eventualno sadrži iznos potraživanja koja će biti izmirena u ratama, kao i iznos duga koji se ne može namiriti iz sredstava ostvarenih prodajom, već će se isti otpisati.

8.1. Pregled izmirenih obaveza za preduzeća koja su privatizovana metodom javnog tendera ili javne aukcije, Poreske uprave – Sektor za naplatu sukcesivo dostavlja, svim Regionalnim centrima/CVPO, po istoj dinamici kako se dostavljaju Sektoru za naplatu od strane Agencije.

8.2. Na osnovu obaveštenja  Sektora za naplatu i dostavljenog pregleda izmirenih obaveza, sve organizacione jedinice Poreske uprave su dužne postupati na sledeći način:

8.2.1. Izvršiti proveru da li su sve uplate proknjižene na ispravan PIB 104136307 (šifra obveznika je: 9509954, a matični broj: 17322613), poreskog obveznika «OTPUST DUGA – AGENCIJA ZA PRIVATIZACIJU REPUBLIKE SRBIJE», ispravnu teritoriju i ispravan račun. Ukoliko uplate nisu ispravno proknjižene, potrebno je da se odmah preknjiže. U zavisnosti od vrste javnog prihoda, odnosno računa za uplatu, preknjižavanje se sprovodi na sistemu DIS2003, korišćenjem aplikacije «Reklamacije» ili na sistemu Instituta «Mihajlo Pupin», izborom opcije za direktno preknjižavanje uplata.

8.2.2. Izvršiti proveru da li su obaveze koje su iskazane u Pregledu obaveza po osnovu javnih prihoda sa stanjem na dan 31.12.2004. godine i obračunatom kamatom do dana prodaje po računima, proknjižene na analitičkoj kartici poreskog obveznika i ukoliko nisu sprovedena odgovarajuća knjiženja ista sprovesti na PIB-u/šifri poreskog obveznika – subjekta privatitacije.

8.2.3. Na osnovu donetog rešenja izvršiti preknjižavanje obaveza iskazanih u pregledu obaveza po osnovu javnih prihoda, sa stanjem na dan 31.12.2004. godine i obračunatom kamatom do dana prodaje po računima, ( osnovni dug na dan 31.12.2004. godine, kamata na dan 31.12.2004. godina i obračunata kamata od 01.01.2005. godine do dana prodaje), sa PIB-a poreskog obveznika na PIB 104136307 (šifra obveznika je: 9509954, a matični broj: 17322613), poreskog obveznika «OTPUST DUGA – AGENCIJA ZA PRIVATIZACIJU REPUBLIKE SRBIJE», na sledeći način:

8.2.4. Sva knjiženja sprovode se isključivo na osnovu ručnog naloga za knjiženje formiranog na osnovu donetog rešenja o preknjižavanju obaveza na dan prodaje subjekta privatizacije.Rešenja o preknjižavanju obaveza na dan prodaje sa PIB-a poreskog obveznika na PIB 104136307, donosi OJPU nadležna prema sedištu poreskog obveznika, odnosno Centar za velike poreske obveznike (CVPO), ukoliko se radi o obvezniku u nadležnosti CVPO.

8.2.5. Preknjižavanje obaveza na osnovu donetog rešenja, za račune javnih prihoda koji se vode na sistemu Konsolidovani upit stanja (izvor DIS), za sve teritorije, putem R-naloga, dužna je da sprovede OJPU nadležna prema sedištu poreskog obveznika, kao i za račune koji se vode na sistemu Konsolidovani upit stanja (izvor IMP), a odnose se na teritoriju sedišta poreskog obveznika.

Ukoliko se rešenjem preknjižavaju obaveze na računima javnih prihoda koji se vode na sistemu Konsolidovani upit stanja (izvor IMP), a koje se odnose na druge teritorije, OJPU nadležna prema sedištu poreskog obveznika je dužna da nadležnoj OJPU dostavi obaveštenje o istom, kao i kopiju rešenja o preknjižavanju.

8.2.6. Ukoliko je CVPO obveznik, knjiženja na osnovu donetog rešenja, za poreske oblike  koje administrira CVPO, sprovodi CVPO. Obaveštenje i kopiju rešenja o preknjižavanju za poreske oblike koje ne administrira CVPO, CVPO dostavlja nadležnoj OJPU. 

8.3. Po prijemu obaveštenja i kopije rešenja o preknjižavanju, nadležna OJPU je dužna da sprovede odgovarajuća knjiženja.

8.3.1. U ručnom nalogu za knjiženje iskazuju se pojedinačno iznosi glavnog duga, fiksne kamate i pripisane kamate na dan 31.12.2004. godine, kao i iznos obračunate kamate od 01.01.2005. godine do dana prodaje preduzeća.

8.3.2. U zavisnosti od vrste javnog prihoda, odnosno računa za uplatu, preknjižavanje po donetom rešenju se sprovodi na sistemu Konsolidovani upit stanja (izvor DIS) ili na sistemu Konsolidovani upit stanja (izvor IMP).

8.3.3.  Knjiženja  na  sistemu Konsolidovani upit stanja  (izvor IMP) se  vrše  putem

opcije .3.1.2 - KNjIŽENjE NOVOG DOKUMENTA, sa šiframa prometa prema sledećem pregledu:

Opis promene

Stara šifra

Opis promene

Nova šifra

Storno zaduženja za ranije godine

 

630

Rešenje KK-prethodna godina-zaduženje

 

131

Storno zaduženje pripisane kamate za prethodnu godinu

 

511

Rešenje KK-prethodna godina-kamata

 

132

Storno zaduženje fiksne kamate za prethodnu godinu

 

512

Rešenje KK-prethodna godina-kamata

 

132

Zaduženje za ranije godine

 

530

Rešenje KK-prethodna godina-zaduženje

 

131

Zaduženje pripisane kamate za prethodnu godinu

 

501

Početno stanje-kamata

 

103

Zaduženje fiksne kamate za prethodnu godinu

 

502

Rešenje KK-prethodna godina – kamata

 

132

Zaduženje kamate za tekuću godinu

 

191

 

Kamata

 

497

Storno zaduženje kamate za tekuću godinu

 

291

 

Kamata

 

497

8.3.4. Knjiženje na sistemu Konsolidovani upit stanja (izvor DIS) se vrše korišćenjem aplikacije «R_nalog», izborom odgovarajućeg opisa promene, sa šiframa promene prema tabeli:

 

Opis promene

 

Iznos javnog prihoda

 

Fiksna kamata

 

Pripisana kamata

Stara šifra

Nova šifra

Stara šifra

Nova šifra

Stara šifra

Nova šifra

Restrukturiranje ("Otpust duga")– otpis

 

201

 

 

147

 

202

 

 

148

 

203

 

 

148

Restrukturiranje ("Otpust duga") – storno

 

201

 

 

147

 

204

 

 

148

 

205

 

 

148

Restrukturiranje ("Otpust duga") – pripis

 

206

 

 

147

 

207

 

 

148

 

208

 

 

148

8.3.5. Do početka knjiženja u skladu sa Pravilnikom o poreskom računovodstvu, broj 413-00-3284/2010-04, od 27.12.2011. godine, («Sl. glasnik Republike Srbije», broj 103/2011), knjiženja će se vršiti sa starim šiframa datim u uporednom pregledu.

8.3.6. Knjiženje se sprovodi po vrstama javnih prihoda i nivou uplate iz člana 10. Pravilnika o uslovima i načinu vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa («Sl. glasnik Republike Srbije», br. 104/2011...99/2012), a u skladu sa članom 17. i 21. Zakona o opštem upravnom postupku («Sl. list SRJ br. 33/97, 31/01, Sl. glasnik  Republike Srbije», br. 30/10) sa datumom prodaje privrednog subjekta.

8.3.7. Ukoliko je prodaja izvršena u godini za koju je urađen poreski završni račun, knjiženja se sprovode pod 01.01. tekuće godine. U tom slučaju potrebno je izvršiti obračun kamate od dana prodaje do 01.01. tekuće godine i istu stornirati na PIB-u poreskog obveznika – subjekta privatizacije sa datumom 01.01. tekuće godine.

8.3.8. Posle izvršene uplate od strane Agencije za privatizaciju i njenog knjiženja u poreskom knjigovodstvu na šifri poreskog obveznika 9509954 ili PIB-u 104136307, vrši se storno kamate u tekućoj godini i, eventualno, storno kamate za prethodnu godinu, koja je obračunata u periodu od datuma prodaje privrednog subjekta do datuma uplate. To znači, da se poreskom obvezniku «OTPUST DUGA – AGENCIJA ZA PRIVATIZACIJU REPUBLIKE SRBIJE», ne obračunava i ne naplaćuje kamata na obaveze od datuma njihovog dospeća za plaćanje (datuma prodaje) do datuma njihovog izmirenja, tj. uplate.

8.4.  Rok za izvršenje postupaka i radnji opisanih u tačakama 8.1. do 8.3. je 7 (sedam) dana od dana prijema Pregleda izmirenih obaveza.

8.5.  Obaveštenje o izvršenim postupcima i radnjama opisanih u tačakama 1. do 3, kopiju rešenja o preknjižavanju obaveza, kopiju ručnih naloga za knjiženje (Obrazac NK), analitičke kartice na kojima se vide sprovedena knjiženja i izveštaj o izvršenim knjiženjima u obliku tabele (u elektronskoj formi), filijale/ekspoziture dostavljaju nadležnom regionalnom centru u roku od 3 (tri) dana po isteku roka iz tačke 4.

8.5.1.Regionalni centri su dužni da pruže neophodnu pomoć filijalama/ekspoziturama u izvršenju napred pomenutih postupaka i radnji, kao i da u roku od 5 (pet) dana, uvidom u dostavljenu dokumentaciju, a po potrebi i neposrednom kontrolom u filijali/ekspozituri, izvrše kontrolu istih.

8.6. Centar za velike poreske obveznike je dužan da u roku od 15 (petnaest) dana od dana prijema pregleda o izmirenim obavezama, izvrši postupke i radnje iz tačaka 8.1. do 8.3. i kontrolu sprovedenih knjiženja.

8.7. Regionalni centri/CVPO su dužni da odmah po izvršenoj kontroli sprovedenih

knjiženja, u pismenoj formi, putem pošte, dostave Centrali Poreske uprave obaveštenje o sprovedenoj kontroli knjiženja i ispravnosti stanja na analitičkim karticama poreskih obveznika – subjekata privatizacije i ispravnom stanju na analitičkim karticama poreskog obveznika «OTPUST DUGA – AGENCIJA ZA PRIVATIZACIJU REPUBLIKE SRBIJE». Izveštaj o izvršenim knjiženjima u obliku tabele (objedinjen na nivou centra) se dostavlja u elektronskoj formi na FTP server, u folder /naplata/racunovodstvo, pod nazivom:

Izvestaj_knjizenja_ otpust_XX.xls gde je: XXoznaka regionalnog centra ili CVPO  (BG, NS, KG, NI,).

8.8. Za tačnost sprovedenih knjiženja i dostavljenih izveštaja odgovorni su direktori RC/CVPO/filijala, šefovi ekspozitura i neposredni izvršioci poslova.

8.9. Za račune lokalnih javnih prihoda koji su prešli u nadležnost lokalnih samouprava, Poreska uprava ne vrši knjiženja već su OJPU dužne da odmah obaveste lokalnu poresku administraciju o izvršenom prenosu sredstava po okončanju privatizacije (prodaji preduzeća) sa svim elementima potrebnim za knjiženje, kako bi lokalne samouprave izvršile knjiženja po ovom osnovu.

9. Otpis nenamirenih potraživanja kod subjekata kod kojih je okončan postupak privatizacije a isti su prodati za manju cenu od iznosa duga

9. U  slučajevima kada je ostvarena prodajna cena subjekta privatizacije manja od iznosa prijavljenog potraživanja, nenamirene obaveze po osnovu javnih prihoda na dan prodaje preduzeća, izmiruju se delimično, srazmerno udelu koji te obaveze imaju u ukupnom iznosu svih prijavljenih obaveza svih poverilaca.

9.1.Potraživanje poverilaca namiruje se najviše do visine nominalnog iznosa potraživanja uvećanog za pripadajuću kamatu. Ostatak nenamirenih obaveza se otpisuje.

9.2. Poreska uprava, kao državni poverilac, namiruje dospelo, a neizmireno potraživanje po osnovu javnih prihoda iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala subjekta privatizacije, u visini srazmernoj njenom potraživanju u ukupnom potraživanju svih poverilaca, koji se namiruju iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala subjekta privatizacije. 

9.3.  Poreska uprava - Centrala je dužna, da nakon dobijanja obaveštenja od Agencije, o visini iznosa sredstava koja su preneta za namirenje potraživanja po osnovu javnih prihoda i iznosa koji se ne može naplatiti, odnosno koje treba otpisati,  sačini predlog ministru finansija   i privrede ''saglasnosti'' za otpis.

9.3.1. Poreska uprava – Centrala je dužna da u roku od 8 (osam) dana od dana dobijanja iste, da nalog svim organizacionim jedinicama Poreske uprave (pismeni i elektronski nalog) da sprovedu otpis.

9.3.2. Sve organizacione jedinice čiji se obveznici nalaze na spisku za otpis, dužne su da otpis sprovedu u roku od 8 (osam) dana od dana dobijanja naloga od Centrale.

9.3.3. Otpis obaveza NOJPU vrši isključivo na osnovu obaveštenja i uputstva prosleđenog od strane Centrale Poreske uprave.

9.3.4. Knjiženje otpisa sprovodi se isključivo na PIB: 104136307 – «OTPUST DUGA– AGENCIJA ZA PRIVATIZACIJU REPUBLIKE SRBIJE», šifra obveznika: 9509954.

9.3.5. Javni prihod po osnovu doprinosa za obavezno socijalno osiguranje koji nije namiren u celosti, shodno ZPPPA, ne može se otpisati.

9.3.6. Obaveštenje o izvršenim postupcima i radnjama vezanim za knjiženje otpisa, kopiju rešenja o otpisu obaveza, kopiju ručnih naloga za knjiženje (Obrazac NK), analitičke kartice na kojima se vide sprovedena knjiženja i izveštaj o izvršenim knjiženjima u obliku tabele (u prilogu), CVPO kao i NOJPU dostavljaju preko regionalnih centara, Centrali Poreske uprave u ostavljenom roku.

9.4. Način izmirivanja obaveza subjekata privatizacije kod kojih je okončan postupak privatizacije, a isti su prodati za manju cenu od iznosa obaveza, odnosno kod kojih je potrebno izvršiti otpis nenaplaćenih obaveza, regulisan je Instrukcijom.

10. Postupanje Poreske uprave u slučaju raskida kupoprodajnog ugovora i ponovnog pokretanja postupka restrukturiranja

10.Članom 28. Uredbe o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekta privatizacije prema poveriocima propisano je da raskidom ugovora o prodaji kapitala, odnosno imovine, u smislu člana 41a stav 2. Zakona o privatizaciji, u kome je bilo predviđeno plaćanje prodajne cene na rate, Akcijski fond preuzima dug prema poveriocima koji su otpustili dug, na način i pod uslovima utvrđenim ugovorom o namirenju potraživanja, odnosno specifikaciji.

To je značilo da u situaciji kada je nakon raskida ugovora o prodaji kapitala subjekt privatizacije prenet Akcijskom fondu, a primenjen je institut otpusta duga, Akcijski fond kao preuzimalac, preuzimao je dug prema poveriocima, te se u skladu sa članom 28. stav 3 Uredbe pristupalo potpisivanju ugovora o preuzimanju duga između Akcijskog fonda i Agencije za privatizaciju.

10.1. Otpust duga ostaje na snazi i nakon raskida ugovora o prodaji kapitala, pri čemu ostaju i sva prava i obaveze subjekata vezana za otpust duga utvrđen Zakonom o privatizaciji i podzakonskim aktima, a u skladu sa tačkom 3.2. Uputstva.   

10.2. Agencija za privatizaciju, može za preduzeća kod kojih je raskinut ugovor o prodaji, doneti Odluku o restrukturiranju. Po objavljivanju ove odluke, Sektor za naplatu obaveštava nadležne organizacione jedinice Poreske uprave, koje su dužne da izvrše proveru stanja duga za navedenog poreskog obveznika sa stanjem na dan 31.12.2004. godine i obračunatom kamatom do dana prodaje subjekta privatizacije iz Zapisnika o usaglašenom poreskom potraživanju (koje su podnele u postupku privatizacije poreskog obveznika). Ukoliko je:

1) raskinut ugovor o kupoprodaji društvenog kapitala, a iz sredstava ostvarenih prodajom privrednog subjekta nije ništa naplaćeno, potrebno je izvršiti novu prijavu poreskog potraživanja sa stanjem na dan 31.12.2004. godine saglasno Uredbi o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekata privatizacije prema poveriocima («Sl.glasnik RS», broj 45/06...60/08);

2) ako je raskinut ugovor o kupoprodaji društvenog kapitala, a iz sredstava ostvarenih prodajom privrednog subjekta su naplaćena celokupna dugovanja po osnovu javnih prihoda, nije potrebno vršiti prijavu potraživanja prema subjektu privatizacije;

3) ako je raskinut ugovor o kupoprodaji društvenog kapitala, a iz sredstava ostvarenih prodajom privrednog subjekta  delimično su naplaćena dugovanja, dok je nenamireni deo potraživanja otpisan saglasno odluci ministra finansija, takođe nije potrebno  vršiti prijavu  potraživanja,

4) ako je raskinut ugovor o kupoprodaji društvenog kapitala u kome je bilo predviđeno plaćanje prodajne cene na rate, a iz sredstava ostvarenih prodajom privrednog subjekta  delimično su naplaćena dugovanja po osnovu javnih prihoda, tj. naplata je sprovedena za iznose dospelih rata koje su dospele i naplaćene pre raskida ugovora, za preostali deo nenamirenog poreskog potraživanja sa stanjem na dan 31.12.2004. godine (iz Zapisnika), potrebno je izvršiti prijavu potraživanja. To znači da treba izvršiti prijavu potraživanja za razliku prethodno prijavljenog iznosa i prethodno plaćenih rata sa obračunatom kamatom do dana objavljivanja novog poziva za prijavu potražvanja, odnosno za iznos preostalog dela nenaplaćenih rata.

10.3. Sva potrebna knjiženja sprovode se na PIB-u 104136307 – «OTPUST DUGA– AGENCIJA ZA PRIVATIZACIJU REPUBLIKE SRBIJE»

10.4. Ukoliko su nadležne organizacione jedinice Poreske uprave propustile da prijave poresko potraživanje u celosti, kroz prethodno sastavljeni Zapisinik o usaglašenom poreskom potraživanju-Specifikacija, a dospele neizmirene obaveze se odnose na period do 31.12.2004. godine, iste su u prilici da izvrše korekciju prijave potraživanja, odnosno da izvrše prijavu potraživanja i za ove obaveze.

ZAVRŠNE ODREDBE

1. Ovo uputstvo stupa na snagu danom potpisivanja od strane pomoćnika direktora – koordinatora  Poreske uprave.

2. Ovim uputstvom stavljaju se van snage dopisi broj:

-011-24/2006-10 od 09.06.2006. godine;

-011-24-1/2006-10 od 30.06.2006. godine;

-110-54/2007-10 od 24.12.2007. godine;

-110-54/2007-10 od 07.04.2008. godine;

-43-36/2008-10 od 22.01.2008. godine;

-43-00451/2006-16 od 19.04.2006. godine;

-43-00451-3/2006-16 od 26.03.2007. godine;

-43-00451-4/2006-16 od 30.05.2007. godine;

-43-1754/2010-10 od 06.10.2010. godine;

 

Broj:    43-2002/2012-10                                                                

U Beogradu,  2012. godine                                                                                                                                                                

                                                                                                                                  POMOĆNIK DIREKTORA

                                                                                                                                      KOORDINATOR

                                                                                                                                    Dejan Stojanović