Poreski kalendar

apr 2024

Pon Uto Sre Čet Pet Sub Ned
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Uputstvo za poreske obveznike
Uputstvo za poreske obveznike

* Pojedinačna poreska prijava na obrascu PPP-PD za poreze i doprinose po odbitku podnosi se pre svake isplate prihoda. * Porez na dobit po odbitku obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice od rezidentnog pravnog lica po osnovu: dividendi i udela u dobiti u pravnom licu, uključujući i prihod po osnovu članstva u alternativnom investicionom fondu koji nema svojstvo pravnog lica, naknada od autorskog i srodnih prava i prava industrijske svojine, kamata, naknada od zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike, naknada od usluga istraživanja tržišta, računovodstvenih i revizorskih usluga i drugih usluga iz oblasti pravnog i poslovnog savetovanja, nezavisno od mesta njihovog pružanja ili korišćenja. Porez na dobit po odbitku obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice po osnovu izvođenja estradnog, zabavnog, umetničkog, sportskog ili sličnog programa u Republici, koji nisu oporezovani kao dohodak fizičkog lica (izvođača, muzičara, sportiste i sl.), u skladu sa propisima kojima se uređuje oporezivanje dohotka građana. Rezidentno pravno lice obveznik koje otkupljuje sekundarne sirovine i otpad od rezidentnog, odnosno nerezidentnog pravnog lica, dužno je da prilikom isplate naknade tim licima obračuna, obustavi i na propisani račun uplati porez po odbitku po stopi od 1% od iznosa naknade. Prijava se podnosi na Obrascu PDPO/S najkasnije u roku od tri dana od dana isplate naknade tim licima. * Porez na dobit po rešenju obračunava se i plaća na prihode nerezidentnog obveznika po osnovu zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike Srbije ostvarenih od isplatioca koji nije dužan da obračunava, obustavlja i plaća porez po odbitku, na prihode ostvarene po osnovu kapitalnih dobitaka, kao i na prihode ostvarene po osnovu namirenja potraživanja u postupku izvršenja, odnosno u svakom drugom postupku namirenja potraživanja. Prijava se podnosi na Obrascu PP KDZN u roku od 30 dana od dana ostvarivanja prihoda. * Rok za podnošenje poreske prijave i poreskog bilansa za obveznika kome je poslovna godina različita od kalendarske je 180 dana od dana isteka perioda za koji se utvrđuje poreska obaveza. * Fizička lica koja ostvaruju prihode a za koje isplatilac nije dužan da podnese poresku prijavu, obračuna i plati javne prihode, podnose poresku prijavu u roku od 30 dana od dana ostvarivanja prihoda, za prihode za koje je utvrđena obaveza samooporezivanja. Prijava se podnosi na Obrascu PP OPO. * Zahtev za paušalno oporezivanje može se podneti do 31. oktobra tekuće godine za narednu godinu, odnosno u roku od 15 dana od dana prijema akta nadležnog poreskog organa kojim se potvrđuje brisanje iz evidencije za porez na dodatu vrednost u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost, a najkasnije do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu, u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave. Lice koje započne obavljanje delatnosti, zahtev za paušalno oporezivanje podnosi isključivo u momentu registracije nadležnoj organizaciji koja vodi registar privrednih subjekata, koja će taj zahtev proslediti Poreskoj upravi. Lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata, zahtev za paušalno oporezivanje podnose u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave, u roku od pet dana od dana registracije u Poreskoj upravi, odnosno dana dodele PIB a najkasnije do 31. decembra tekuće godine. * Lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata, obaveštenje o opredeljenju da vrše isplatu lične zarade podnose u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave, u roku od pet dana od dana registracije u Poreskoj upravi, odnosno dana dodele poreskog identifikacionog broja (PIB) a najkasnije do 31. decembra tekuće godine. * Rezidentni obveznik koji se smatra krajnjim matičnim pravnim licem međunarodne grupe povezanih pravnih lica, dužno je da nadležnom poreskom organu, u papirnoj formi, dostavi godišnji izveštaj o kontrolisanim transakcijama međunarodne grupe povezanih pravnih lica najkasnije u roku od 12 meseci od isteka poslovne godine za koju se dostavlja godišnji izveštaj, na Obrascu CbC. * U slučaju da privredno društvo u čiji osnovni kapital su uložena novčana sredstva od prodaje digitalne imovine, u kalendarskoj godini u kojoj je registrovano ulaganje i u naredne dve kalendarske godine sprovede postupak smanjenja osnovnog kapitala, danom donošenja odluke o smanjenju osnovnog kapitala obveznik gubi pravo na prethodno ostvareno oslobođenje od poreza na kapitalni dobitak i dužan je da o gubitku prava obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava. * U slučaju da privredno društvo koje je imovinska prava po osnovu autorskih i srodnih prava i prava industrijske svojine steklo unosom od strane obveznika poreza na dohodak građana (fizičkog lica i preduzetnika) kao nenovčanog uloga u kapital privrednog društva rezidenta Republike za koji je oslobođen poreza na kapitalni dobitak, to pravo u celini otuđi u roku od dve godine od dana njegovog sticanja, odnosno u istom periodu to pravo ustupi na korišćenje u celini ili delimično po ceni koja je niža od cene u skladu sa principom „van dohvata ruke” ukoliko je ustupanje izvršilo povezanom licu ili licu čiji je vlasnik njegovo povezano lice u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica, obveznik gubi pravo na prethodno ostvareno oslobođenje od poreza na kapitalni dobitak i dužan je da o gubitku prava obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava. * Obveznik PDV je dužan da uz poresku prijavu za poslednji poreski period kalendarske godine, odnosno poslednji poreski period dostavi poreskom organu obaveštenje o: 1) licu koje nije evidentirano za obavezu plaćanja PDV u skladu sa Zakonom o PDV, a koje mu je od 1. januara do isteka poslednjeg poreskog perioda kalendarske godine, odnosno poslednjeg poreskog perioda u Republici izvršilo promet sekundarnih sirovina i usluga koje su neposredno povezane sa tim dobrima, kao i iznosu tog prometa; 2) poljoprivredniku koji nije evidentiran za obavezu plaćanja PDV u skladu sa Zakonom o PDV, a koji mu je od 1. januara do isteka poslednjeg poreskog perioda kalendarske godine, odnosno poslednjeg poreskog perioda izvršio promet poljoprivrednih i šumskih proizvoda i poljoprivrednih usluga, kao i iznosu tog prometa. * Obrazac PID PDV se podnosi za 2022. godinu, ako je u 2022. godini ispunjen jedan od kriterijuma za sticanje statusa obveznika PDV koji pretežno vrši promet dobara u inostranstvo. Predaje se uz PDV prijavu za poreski period tekuće godine u kojem je podnet finansijski izveštaj za prethodnu godinu. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti koji se koriste za grejanje poslovnog, odnosno stambenog prostora za prethodni mesec, podnosi se na Obrascu REF-G, najranije 20 dana po isteku meseca u kome su nabavljeni derivati nafte i biotečnosti. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biogoriva koji se koriste za transportne svrhe, podnosi se na Obrascu REF-T najranije 20 dana po isteku kvartala u kojem su derivati nafte i biogoriva nabavljeni. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti koji se koriste za proizvodnju električne i toplotne energije, podnosi se na Obrascu REF-ETE a zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte koji se koriste za industrijske svrhe na Obrascu REF-I. Zahtevi se podnose najranije 20 dana po isteku meseca u kojem su nabavljeni derivati nafte i biotečnosti. * Evidencionu prijavu za angažovanje sezonskih radnika poslodavac podnosi elektronskim putem Poreskoj upravi najkasnije prvog dana angažovanja sezonskih radnika u kalendarskom mesecu do 10 časova, odnosno u periodu između 13 i 15 časova za radnike koji rade u poslepodnevnoj smeni. Odjava sezonskih radnika se prijavljuje najkasnije do 10 časova, odnosno od 13 do 15 časova za rad u poslepodnevnoj smeni, narednog dana od dana prestanka angažovanja. Period u kojem se sezonski radnik prijavljuje ili odjavljuje je kalendarski mesec. * Obveznik koji u toku godine izvrši prenos digitalne imovine po osnovu kojeg može nastati kapitalni dobitak ili gubitak u skladu sa zakonom kojim se oporezuje dohodak građana, dužan je da podnese poresku prijavu PPDG-3R najkasnije u roku od 120 dana od isteka kvartala u kojem je ostvaren prihod po osnovu prenosa digitalne imovine. * Obveznik po osnovu prihoda od pružanja ugostiteljskih usluga iz člana 84b zakona kojim se oporezuje dohodak građana koji u toku godine počne da pruža ugostiteljske usluge dužan je da podnese poresku prijavu PPDG-4R u roku od 15 dana od dana pravnosnažnosti rešenja kojim se objekat domaće radinosti i seoskog turizma razvrstava u odgovarajuću kategoriju u skladu sa zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo. * Obveznici fiskalizacije dužni su da, pre početka korišćenja elektronskog fiskalnog uređaja za izdavanje fiskalnih računa, Poreskoj upravi dostave podatke o poslovnim prostorima i poslovnim prostorijama u kojima će koristiti elektronski fiskalni uređaj i to za svaki poslovni prostor/poslovnu prostoriju odvojeno, radi generisanja jedinstvene oznake poslovnog prostora. Prijava za generisanje poslovnog prostora dostavlja se elektronskim putem preko portala Poreske uprave. U slučaju promene podataka po pojedinačnom poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, a naročito ako delatnost prestane da se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji ili dođe do promene delatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, obveznik fiskalizacije dužan je da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata pre nastanka promene. Izuzetno, u slučaju promene podataka do kojih je došlo usled okolnosti koje ne zavise od volje obveznika fiskalizacije, obveznik fiskalizacije je dužan da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata po nastanku promene.

Poreska uprava    Pravna lica    Pregled propisa    Uputstva    Uputstvo za postupanje po zahtevima poreskih obveznika za odlaganje plaćanja poreskog duga

Uputstvo za postupanje po zahtevima poreskih obveznika za odlaganje plaćanja poreskog duga

(«Službeni glasnik RS», broj: 80/2002, 84/2002, 23/2003, 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/05, 62/06, 61/07, 20/09, 72/09, 53/10, 101/11, 2/2012 i93/2012)

1.Odlaganje plaćanja poreskog duga uređeno je članom73., 74., 74a i74b Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji(u daljem tekstu: ZPPPA).

2.Pravo na odlaganje plaćanja poreskog duga imaju svi poreski obveznici,  pravna i fizička lica(u daljem tekstu: obveznik) za sve vrste javnih prihoda, uključujući i sporedna poreska davanja.

3.Postupak za odlaganje plaćanja poreskog duga pokreće se samo na osnovu pismenog i obrazloženog zahteva obveznika.

4. Zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga(u daljem tekstu: zahtev), može se podneti:
- pre dospelosti poreza za plaćanje;

-  posle  isteka  roka  dospelosti,  a  pre  izdavanja  opomene  za  plaćanje poreskog duga;

- posle izdavanja i dostavljanja opomene obvezniku;

- posle isteka roka za plaćanje  poreskog duga iz opomene, a pre početka postupka prinudne naplate poreskog duga;

- posle početka postupka prinudne naplate poreskog duga donošenjem i dostavljanjem rešenja o prinudnoj naplati;

- u toku postupka prinudne naplate poreskog duga.

5. Neplaćeni poreski dug(u daljem tekstu: dug) može se odložiti u celosti ili delimično.

6. Odlaganje plaćanja duga može se odobriti jednokratno ili na rate, ali najduže do24 meseca.

7. Odlaganje plaćanja duga može se odobriti samo ako obveznik ispunjava propisane uslove.

8. Uslovi  za  odlaganje  plaćanja  duga  propisani  su  Uredbom  o  bližim uslovima  za  odlaganje  plaćanja  poreskog  duga(«Službeni  glasnik  RS», broj 53/2003, 61/2004 i71/2005) - u daljem tekstu: Uredba.

9. Plaćanje duga može se odložiti pod uslovom da dug iznosi najmanje: 

1) za  fizičko  lice- 10% oporezivih  prihoda  u  godini  koja  prethodi godini u kojoj je podnet zahtev;

2) za preduzetnika i malo pravno lice– 5% ukupnog godišnjeg prihoda iskazanog  u  poslednjem  finansijskom  izveštaju,  odnosno  godišnjeg  paušalnog prihoda;

3) za srednja i velika pravna lica– 5% obrtnih sredstava iskazanih u poslednjem finansijskom izveštaju.

9.1. Izuzetno, ako obveznik podnese zahtev, a ne ispunjava uslove iz  tačke9.  ovog Uputstva, ali kao sredstvo obezbeđenja naplate ponudi menicu avaliranu od strane poslovne banke ili bankasku garanciju na iznos koji ne može biti manji od visine poreskog duga čije se plaćanje odlaže, ministar ili lice koje on ovlasti, može odlučiti da se poreskom obvezniku odobri odlaganje plaćanja poreskog duga na način iz člana73. stav4. ZPPPA.

10. Ako  obveznik  ispunjava  uslove  iz  člana2. Uredbe,  u  postupku odlučivanja po zahtevu od obveznika se pismenim zahtevom traži davanje sredstava obezbeđenja naplate(u daljem tekstu: sredstvo obezbeđenja), koja ne mogu biti manja od visine duga za čije plaćanje se traži odlaganje.

11. Od obveznika se, kao sredstvo obezbeđenja, može zahtevati:

1)  hipoteka na nepokretnosti obveznika;
2)  zaloga na pokretnim stvarima  obveznika;
3)  neopoziva bankarska garancija;
4)  jemstvo drugog lica koje je vlasnik imovine čija vrednost ne može biti manja od150% visine duga čija se naplata obezbeđuje;
5)  trasirana  menica,  akceptirana  od  strane  dva  žiranta,  iz  čijih  se zarada,  na  kojima  se  stavlja  administrativna  zabrana,  dug  može naplatiti.
6)  menica avalirana od strane poslovne banke.

11.1. Izuzetno, od poreskog obveznika se neće zahtevati  sredstvo obezbeđenja ako poreski dug na dan podnošenja zahteva za odlaganje njegovog plaćanja iznosi i to:

-  1) za pravno lice– do500.000 dinara;
-  2) za preduzetnika- do100.000 dinara;
-  3) za fizičko lice- do50.000 dinara.

11.02. Odlaganje duga iz tačke11.1. vrši se bez ispunjavanja uslova  iz tačke 9.ovog uputstva, donošenjem rešenja u kojem su precizirani: iznos duga, broj rata, dospeće  rata,  obaveza  obračuna  kamate  i  upozorenje  da  ako  se  obveznik  ne pridržava rokova iz rešenja da će se pristupiti prinudnoj naplati. Rešenje  potpisuje  direktor  organizacione  jedinice  nadležan  po sedištu/prebivalištu poreskog obveznika.

12. Od obveznika se može zahtevati jedno ili više sredstava obezbeđenja istovremeno.

13.  Prilikom  upućivanja  zahteva  za  pružanje  sredstava  obezbeđenja,  nadležna  organizaciona  jedinica  Poreske  uprave(u  daljem  tekstu:  NOJPU)  zahteva  davanje  određene  vrste  sredstava  obezbeđenja  i  ceni  kvalitet  sredstva obezbeđenja iz kojeg će se izvršiti efikasna naplata odloženog a neplaćenog iznosa duga, ako dužnik ne bude plaćao odloženi dug u rokovima iz sporazuma, odnosno rešenja o odlaganju plaćanja duga.

14. O odlaganju plaćanja duga, odlučuju:

14.1.  šefovi  ekspozitura  Poreske  uprave–  po  zahtevima  poreskih obveznika ekspoziture podnetih do početka postupka prinudne naplate, koji imaju poreski dug do1.000.000 dinara;

14.2. direktor filijale Poreske uprave– po zahtevima obveznika filijale i obveznika ekspozitura podnetim posle početka postupka prinudne naplate, koje su organizacionom mrežom Poreske uprave vezane za konkretnu filijalu, koji imaju dug do1.000.000 dinara;

14.3. direktor  CVPO- po zahtevima  obveznika tog centra, koji imaju dug do5.000.000 dinara;

14.4.direktor regionalnog centra  Poreske uprave– po zahtevima poreskih obveznika koji imaju poreski dug od1.000.001. dina do5.000.000. dinara;

14.5. direktor Poreske uprave– po zahtevima obveznika,  koji imaju dug od 5.000.001 do10.000.000. dinara;

14.6. ministar finansija i privrede– po zahtevima obveznika, koji imaju dug preko10.000.000. dinara.

15. Odlaganje plaćanja duga do1.000.000 dinara vrši se na osnovu rešenja NOJPU, dok se odlaganje plaćanja duga preko1.000.000 dinara vrši na osnovu sporazuma  potpisanog  od  strane  rukovodioca  organizacione  jedinice  Poreske uprave ovlašćene za odlučivanje po zahtevu i dužnika.

15.1. U sporazum, odnosno rešenje o odlaganju plaćanja duga obavezno se unosi upozorenje obvezniku da će se, ako odloženi dug ne plaća u rokovima iz sporazuma, odnosno rešenja, sporazum, odnosno rešenje poništiti/ukinuti, i da će se odmah pristupiti naplati iz sredstava obezbeđenja bez donošenja posebnog rešenja o određivanju prinudne naplate(član74. stav8. Zakona).

16. Zbog značaja kontinuirane i efikasne naplate planiranog iznosa javnih prihoda budžetom i finansijskim planovima organizacija obaveznog socijalnog osiguranja tokom cele fiskalne godine i odgovornosti Poreske uprave za stanje naplate javnih prihoda u Republici, postupak odlučivanja po zahtevima sprovodi se po hitnom postupku, bez odugovlačenja u službenim rokovima određenim ovim uputstvom.

Ovlašćeno službeno lice NOJPU(u daljem tekstu: obrađivač zahteva) je dužan da pripremi predlog odluke po zahtevu najkasnije u roku od osam radnih dana od dana prijema traženog sredstva obezbeđenja.

17. Obveznik je dužan da pre podnošenja zahteva sa svim NOJPU kod kojih ima dospeli a neplaćeni dug, usaglasi stanje duga po vrstama javnih prihoda, čije odlaganje traži. Zahtev u koji se unosi usaglašeno stanje duga predaje se  ekspozituri, odnosno filijali Poreske uprave prema sedištu/ prebivalištu obveznika. 
Poreski obveznici CVPO  zahtev podnose ovom centru za račune javnih prihoda koje shodno članu6. Pravilnika o kriterijumima  za određivanje velikog i o vrstama javnih prihoda  za koje je nadležan CVPO(''Sl. glasnik RS, broj
43/10), taj Centar administrira.

18.Uz zahtev obveznik  prilaže:

18.1. fizičko lice– dokaze o visini prihoda(potvrdu o visini zarade,  poslednji ček o isplati penzije za penzionere Republičkog fonda PIO, potvrdu Nacionalne službe za zapošljavanje, ako dužnik ostvaruje ovu naknadu, rešenje o utvrđivanju  poreza  na  prihode  od  poljoprivrede  i  šumarstva,  rešenje  o utvrđivanju  poreza  na  prihode  od  nepokretnosti)  ostvarenih  u  godini  koja prethodi godini u kojoj se zahtev podnosi;

18.2. malo pravno lice i preduzetnik koji vodi poslovne knjige po sistemu dvojnog knjigovodstva– bilans uspeha sa stanjem na dan31.12. prethodne godine.  Malo  pravno  lice  podnosi  i  odluku  o  razvrstavanju  izvršenom  u  skladu  sa zakonom;

18.3.  preduzetnik  koji  vodi  poslovne  knjige  po  sistemu  prostog knjigovodstva– bilans uspeha sa stanjem na dan31.12. prethodne godine; 

18.4. preduzetnik koji se oporezuje prema godišnjem paušalno utvrđenom neto prihodu– rešenje o utvrđivanju javnih prihoda od samostalnog obavljanja delatnosti za prethodnu godinu;

18.5. novoosnovano  malo  pravno  lice- bilans  uspeha  za  tekuću  godinu sastavljen na osnovu broja meseci poslovanja u tekućoj godini, kao i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom;

18.6. novoosnovani preduzetnik– bilans uspeha za tekuću godinu sastavljen na osnovu broja meseci poslovanja u tekućoj godini;

18.6.1.  novoosnovani  preduzetnik  koji  se  oporezuje  prema  paušalno utvrđenom  oporezivom  prihodu– rešenje  o  utvrđivanju  javnih  prihoda  od samostalnog obavljanja delatnosti za tekuću godinu;

18.7. srednja i velika pravna lica, uključujući i banke i druge finansijske organizacije, berze i berzanske posrednike i organizacija za osiguranje– bilans stanja sa stanjem na dan31.12. prethodne godine, kao i odluku o razvrstavanju  u skladu sa zakonom;

18.7.1. novoosnovano srednje i veliko pravno lice– bilans stanja za tekuću poslovnu godinu sastavljen na osnovu broja meseci poslovanja u tekućoj godini,  kao i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom, a na osnovu poslovanja u periodu za koji se sastavljaju finansijski izveštaji;

18.8. Pravno lice(malo, srednje i veliko) i preduzetnik, koji obavljaju delatnosti sezonskog karaktera ili su povezana sa inostranim preduzećem čija je izveštajna  godina  različita  od  kalendarske  godine– bilans  stanja,  odnosno bilans uspeha sa stanjem na poslednji dan poslovne godine koja je različita od kalendarske  godine,  ako  su  od  naležnog  organa  za  poslove  finansija  dobila saglasnost da mogu sastavljati finansijske izveštaje za period koji je različit od kalendarske godine, a pravna lica i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom.

18.9. Pravno  lice(malo,  srednje  i  veliko) i  preduzetnik  koji  su  pre podnošenja  zahteva  vršili  statusne  promene,  promene  oblika  organizovanja– bilans  uspeha,  odnosno  bilans  stanja  sastavljen  na  dan  donošenja  odluke  o statusnoj promeni, odnosno promeni oblika organizovanja, a pravna lica i odluku
o razvrstavanju u skladu sa zakonom.

18.10. Pravno  lice(malo,  srednje  i  veliko) u  stečaju– bilans  uspeha,  odnosno bilans stanja sa stanjem na dan31.12. prethodne godine, sastavljen za period od otvaranja postupka stečaja do kraja prethodne godine, kao i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom.

18.11. Pravno lice(malo, srednje i veliko) u stečaju nad kojim je stečaj otvoren u toku tekuće godine– bilans uspeha, odnosno bilans stanja sastavljen na osnovu  broja  meseci  poslovanja  u  stečaju  u  tekućoj  godini,  kao  i  odluku  o
razvrstavanju u skladu sa zakonom.

18.12. Pravno lice(malo, srednje i veliko) nad kojim je otvoren postupak stečaja  ne  može  podneti  zahtev  za  odlaganje  plaćanja  duga  nastalog  do  dana otvaranja postupka stečaja, pošto sva potraživanja poverilaca, uključujući i nedospela, prema stečajnom dužniku, pa i po osnovu javnih prihoda, dospevaju danom otvaranja stečaja u smislu člana81. Zakonao stečaju(«Sl. glasnik RS», br. 104/09) i prijavljuju se sudu koji vodi stečajni postupak.

19. Po prijemu zahteva i dokaza uz zahtev o ispunjavanju uslova iz člana2. Uredbe, obrađivač zahteva NOJPU proverava da li poreski obveznik ispunjava uslove iz Uredbe i da li je dao kvalitetno sredstvo obezbeđenja.

20. Ako ispunjava uslove iz Uredbe i ako je sredstvo obezbeđenja kvalitetno NOJPU priprema predlog odluke, koji obavezno sadrži obrazložene razloge zbog kojih se predlaže odobravanje odlaganja plaćanja duga, uz navođenje uslova pod kojim  bi  se  odlaganje  odobrilo(dug  se  odlaže  u  celosti  ili  delimično,  jednokratno ili na rate, broj rata koji se opredeljuje, dato konkretno sredstvo obezbeđenja naplate) i isti se, u zavisnosti od visine poreskog duga iz tačke15. ovog uputstva, dostavlja licu ovlašćenom za odlučivanje o reprogramu. Ako se odlaganje plaćanja duga vrši na osnovu sporazuma, obrađivač zahteva priprema i nacrt sporazuma.

21. Ministar  finansija  i  privrede  ili  ostala  ovlašćena  lica  iz prethodne  tačke  mogu,  u  smislu  člana73. stav7. ZPPPA,  odlučiti  da  se poreskom obvezniku koji ne ispunjava uslove  iz  tačke9., ovog uputstva ali kao
sredstvo obezbeđenja naplate ponudi menicu avaliranu od strane poslovne banke ili bankarsku garanciju  na iznos koji ne može biti manji od visine poreskog duga čije se plaćanje odlaže, odobri odlaganje plaćanja poreskog duga na način iz člana73. stav4. ZPPPA.

Ukoliko ministar finansija i privrede i ostala ovlašćena  lica iz  ovog Uputstva, ne odobre odlaganje plaćanja poreskog duga, obrađivač zahteva priprema nacrt rešenje kojim se zahtev odbija.

22.  Ako  je  zahtev  uredan  i  obrazložen,  a  podnet  je  nenadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave, isti se odmah ustupa NOJPU, a obveznik o tome pismeno obaveštava.

23. Ukoliko zahtev nije uredan, odnosno sadrži neki formalni nedostatak koji  sprečava  postupanje  po  zahtevu  ili  ako  je  nerazumljiv  ili  nepotpun, obvezniku se dostavlja pismeni zahtev da nedostatke otkloni u roku od pet radnih dana  od  dana  prijema  zahteva,  sa  upozorenjem  da  će  zahtev  biti  odbačen,  ako obveznik ne postupi po zahtevu NOJPU i ne otkloni nedostatke u svom zahtevu u navedenom roku.

24. Ako poreski obveznik ne otkloni nedostatke iz prethodne tačke23. u ostavljenom  roku,  zbog  čega  se  ne  može  po  istom  postupati,  NOJPU  donosi zaključak kojim odbacuje zahtev kao neuredan, odmah po isteku roka, a najkasnije u roku od tri radna dana po isteku pomenutog roka.

25. Ako NOJPU za prijem zahteva, utvrdi da obveznik ne ispunjava uslove iz člana2. Uredbe, donosi rešenje o odbijanju zahteva.

26. Ako  obveznik  protiv  rešenja  iz  prethodne  tačke,  izjavi  žalbu,  prvostepeni organ NOJPU je dužan da istu razmotri i, ako žalbu ne reši na jedan  od  načina  iz  člana144. ZPPPA,  istu  sa  spisima  predmeta  dostavi
drugostepenom organu na odlučivanje. Ako ekspozitura Poreske uprave oceni da postoje uslovi da se žalba reši na jedan od načina iz člana144. ZPPPA, a nije ovlašćena za odlučivanje po zahtevu, priprema nacrt rešenja i isti dostavlja nadležnoj filijali Poreske uprave radi donošenja.

26.1. Drugostepeni organ Poreske uprave(u daljem tekstu: drugostepeni organ) dužan je, da žalbu reši što pre, a najkasnije u roku od60 dana od dana predaje žalbe.

27. Ako se od obveznika, kao sredstvo obezbeđenja  duga zahteva neopoziva bankarska garancija plativa na prvi poziv obveznik je dužan da NOJPU dostavi bankarsku  garanciju,  izdatu  shodno  odredbama  čl. 1083.  do1087. Zakona  o obligacionim odnosima(«Sl. list SRJ», br. 29/78... 31/93), kojim je uređeno da se aktima poslovne banke utvrđuju bliži uslovi i način obavljanja garancijskih poslova.  Garancija  je  ugovor  između  banke  garanta  i  nalogodavca,  odnosno dužnika.

27.1. Prilikom prijema garancije obavezno se proverava da li garancija sadrži sve elemente, a posebno se obraća pažnja na:

- vrednost garancije, odnosno iznos na koji glasi, a koji mora biti jednak ili veći od iznosa duga;
- rok garancije, koji mora biti duži najmanje pet radnih dana od dana dospeća za plaćanje poslednje rate po predlogu dužnika.
- potpis i pečat garanta.

27.2. Prilikom preuzimanja garancije od obveznika sastavlja se zapisnik,  koji potpisuje obrađivač zahteva NOJPU i obveznik, a kopija zapisnika se predaje obvezniku.  Preuzeta  garancija  se  čuva  na  bezbednom  mestu  koje  odredi rukovodilac NOJPU.

27.3. Ako  se  od  obveznika,  kao  sredstvo  obezbeđenja,  zahteva  trasirana menica, ona mora biti menica po viđenju bezuslovno akceptirana od strane banke izdatu  shodno  Zakonu  o  menici,  kojom  prilikom  se  obavezno  proverava  da  li menica sadrži sve elemente i da li je akceptirana;

27.4. Ako  se  od  obveznika,  kao  sredstvo  obezbeđenja,  zahteva  avalirana menica, ona mora biti menica po viđenju avalirana za celu meničnu svotu od strane banke u skladu sa  zakonom, na iznos ne manji  od visine poreskog duga  čija se naplata obezbeđuje tom menicom.

27.5. Ako se odod obveznika– fizičkog lica, kao sredstvo obezbeđenja,  zahteva avalirana menica, ona mora biti menica po viđenju, avalirana za celu meničnu  svotu  od  strane  dva  jemca(žiranta), iz  čijih  se  zarada,  na  kojim  je stavljena administrativna zabrana, dug može naplatiti. Obveznik– fizičko lice je dužan da uz menicu podnese NOJPU i potvrde o visini zarade oba žiranta, kao i iznosu na koji su zarade već opterećene.

27.5.1. Ukoliko menica ne sadrži sve bitne elemente, propisane zakonom,  ukoliko nije akceptirana, odnosno avalirana i ukoliko je visina zarada žiranata nedovoljna za naplatu poreskog duga, menica se ne može prihvatiti kao sredstvo obezbeđenja duga.

27.5.2. Menica se preuzima zapisnički i čuva na bezbednom mestu koje odredi rukovodilac NOJPU.

27.5.3. Zakon o platnom prometu(«Sl. list SRJ», broj3/2002 i5/2003 i»Sl.  glasnik RS», broj43/2004, 62/2006, 111/2009-dr zakon i31/2011- u daljem tekstu:

Zakon), propisano je odredbama člana47a, da se prinudna naplata iz člana47. stav 1. tačka3. ovog zakona, može vršiti na osnovu menica ili ovlašćenja iz te tačke samo ako su menice i ovlašćenja evidentirani u registru menica i ovlašćenja koji vodi Narodna banka Srbije.

27.5.4. Saglasno stavu4. člana47a Zakona, Registar menica i ovlašćenja je javna knjiga i vodi se u elektronskom obliku, a podaci iz ovog registra dostupni su na internet strani Narodne banke Srbije.

27.5.5. Kao datum i vreme registrovanja menica i ovlašćenja smatra se datum i vreme kada su na internet strani Narodne banke Srbije objavljeni podaci iz stava2. člana47a, za čiju tačnost i verodostojnost odgovara banka.

27.5.6. Saglasno odredbama stava2. ovog člana Zakona, Registar menica i ovlašćenja sadrži sledeće podatke:

1)  serijski broj menice/ovlašćenja
2)  matični broj dužnika, odnosno jemca ili avaliste
3)  datum izdavanja menice/ovlašćenja
4)  datum dospeća menice/ovlašćenja
5)  iznos  na  menici/ovlašćenja,  a  ako  je  reč  o  blanko  menici- podatke oosnovu  izdavanja(npr  ugovor  o  kreditu  i  sl) i  iznos  iz  osnova izdavanja
6)  datum i vreme registrovanja menice/ovlašćenja.

27.5.7. Zahtev  za  registraciju menice ili ovlašćenja iz  stava1. člana 47a Zakona, dužnik podnosi svojoj banci, koja izdaje potvrdu o registrovanim menicama ili ovlašćenjima.

27.6. Zakonom je propisano  da se  prinudna naplata  više neće vršiti na osnovu  menica  ili  ovlašćenja  koji  nisu  evidentirani  u  registru  menica  i ovlašćenja.

27.6.1.Zahtev za registraciju menica ili ovlaćšenja  u propisaninom roku mogu podneti dužnik ili poverilac.

27.7.Saglasno odredbama Zakona, Narodna banka Srbije donela je Odluku o bližim uslovima, sadržini i načinu vođenja Registra menica i ovlašćenja(«Sl. glasnik  RS,  broj56/2011- u  daljem  tekstu:  Odluka),  koja  se  primenjuje  od 01.02.2012. godine.

27.7.1.Ovom Odlukom, propisani su bliži uslovi pod kojima, i način na koji Narodna banka Srbije vodi registar menica i ovlašćenja koje je dužnik dao svojoj banci i poveriocima, sadržina Registra, kao i način brisanja podataka iz Registra Odredbama tačke2. Odluke, propisano je da se menice  izdate do31. maja 2004. godine i ovlašćenja  izdata pre1.aprila2010. godine ne evidentiraju u Registru, a mogu se izvršavati kroz prinudnu naplatu.

Odredbama  tačke3. Odluke,  propisano  je  da  zahtev  za  registraciju menice/ovlašćenja dužnik podnosi svojoj banci. Odredbama  tačke11. Odluke,  propisano  je  da  zahtev  za  registraciju menice/ovlašćenja  mogu  podneti  dužnik  ili  poverilac,  na  način  propisan tačkom4. Odluke, i to za menice/ovlašćenja koji su izdati najkasnije u roku od 120 dana od dana stupanja na snagu Odluke(što znači do01.06.2012. godine), a dospevaju za naplatu posle tog roka.

27.8. Prinudna  naplata  ovih  menica/ovlašćenja  vrši  se  samo  ako  su evidentirani u Registru.
Saglasno navedenom, a imajući u vidu da nadležne organizacione jedinice Poreske uprave prilikom odobravanja odlaganja plaćanja poreskog duga u smislu odredaba čl. 73. i74. ZPPPA, kao sredstvo obezbeđenja mogu prihvatiti  kako trasiranu menicu, tako i menicu avaliranu od strane poslovne banke, ukazujemo na sledeće:

27.8.1. Sve menice/ovlašćenja izdata od poreskih obveznika-pravnih lica i preduzetnika koja su data u postupku odlaganja plaćanja poreskog duga NOJPU i to do01.juna2012. godine,  a  dospevaju  za  naplatu  posle01.juna2012. godine, nadležne  organizacione  jednice  Poreske  uprave  koje  su  u  posedu  tih  menica dužne su da registruju iste u nadležnom Registru, podnošenjem obrasca(Zahtev za registraciju/brisanje menice itd) preko banke dužnika.
27.8.2. Ukoliko,  nakon01.02.2012. godine,  poreski  obveznik  u  postupku odlaganja plaćanja poreskog duga, kao sredstvo obezbeđenja pruži menicu u smislu odredaba  člana74  stav. 2.  tačka6  ZPPPA,  potrebno  je  da  nadležnoj
organizacionoj  jedinici  Poreske  uprave  dostavi  potvrdu  nadležne  banke  o registrovanim menicama, odnosno ovlašćenjima.

27.8.3. Zahtev za registarciju menica podnosi se u dva primerka neposredno banci dužnika, od koji jedan ostaje banci, dok drugi, koji banka overava, zadržava podnosilac zahteva.

27.8.4.U  pogledu  brisanja  menica,  menice  isplaćene  kroz  prinudnu naplatu ili povučene iz prinudne naplate brišu se iz registra.

27.8.5.Posebno je  potrebno voditi računa o dospelosti menica, imajući u vidu  da se menica za koju nije pokrenut postupak prinudne naplate briše iz Registra, posle isteka pet dana od datuma dospeća menice, što znači da ukoliko NOJPU u roku od pet dana od dana dospeća menice ne dostavi banci nalog za naplatu, ista će se po sili zakona brisati iz Registra, a samim tim naplata iz menice više neće biti moguća.

27.8.6.Obrasci zahteva nalaze se na internet strani Narodne banke. 

27.9.NOJPU vodi posebnu evidenciju o primljenim i upisanim menicama u Registar menica.

27.10. Rukovodilac NOJPU je dužan da odredi zaposlenog koji će biti odgovoran za vođenje evidencije i praćenja dospelosti menica.

28. Ako se od obveznika, kao sredstvo obezbeđenja, zahteva upis hipoteke na nepokretnosti, NOJPU opredeljuje obveznikovu konkretnu nepokretnost ili više njih vodeći računa da nepokretnost nije opterećena hipotekom u korist drugog poverioca,  da  njena  tržišna  vrednost  nije  manja  od  iznosa  duga,  kao  i  da  se prinudna naplata iz te nepokretnosti njenom prodajom, za slučaj da obveznik  ne poštuje odobrenu dinamiku plaćanja dospelog duga, može efikasno izvršiti.

28.1. Ako se od obveznikka kao sredstvo obezbeđenja zahteva upis hipoteke na nepokretnosti- obveznik je dužan da NOJPU podnese: overeni prepis lista nepokretnosti izdatog od strane organizacione jedinice Republičkog geodetskog zavoda, u kome je, na osnovu založne izjave obveznika, upisana hipoteka najmanje u visini duga na konkretnoj nepokretnosti obveznika u korist Republike Srbije, radi obezbeđenja naplate duga čije se odlaganje zahteva, odnosno drugi validan dokaz da je vlasnik nepokretnosti. ž

29. Ako  se  od  obveznika  zahteva,  kao  sredstvo  obezbeđenja,  zaloga  na konkretno  opredeljenim  pokretnim  stvarima,  založno  pravo  Republike  na pokretnim stvarima ustanovljava se, u smislu člana87. stav2. Zakona, popisom, koji  je  obveznik  dužan  da  omogući,  o  čemu  se  sastavlja  zapisnik.  Popisana pokretna stvar pleni se u momentu popisa, a izuzetno se može, ako to nalaže zahtev ekonomičnosti postupka, ostaviti na čuvanje obveziku  do dana eventualne prodaje, za slučaj da obveznik ne poštuje odobrenu dinamiku plaćanja duga, ako mu to  bude  odobreno.  U  zapisnik  o  popisu  unosi  se  upozorenje  obvezniku  na posledice za slučaj da pokretnu stvar datu u zalogu kao sredstvo obezbeđenja duga, otuđi, uništi, ošteti ili sakrije. Ako je popisana pokretna stvar ostavljena
obvezniku na čuvanje na njoj se vidno naznačava da je uzeta u popis i da je na njoj Republika stekla založno pravo.

9.1. Pokretne stvari podložne brzom kvarenju ne treba uzimati u zalogu kao sredstvo obezbeđenja duga.

29.2. Obveznik je dužan da NOJPU podnese rešenje  registratora kojim je odobren  upis založnog prava u korist Republike Srbije u Registar zaloge na konkretno opredeljenoj pokretnoj stvari obveznika. Pri tom treba voditi računa da  rešenje  mora  biti  izvršno  tj.  da  je  istekao  rok  za  žalbu,  odnosno  da  se obveznik odrekao prava na žalbu pa je Agencija stavila klauzulu izvršnosti u kraćem roku.

Registar  zaloge vodi Agencija za privredne registre. Sedište Agencije je u Beogradu,  Brankova25. Internet adresa Agencije: www.apr.gov.rs Upis založnog prava na pokretnim stvarima  u Registar zaloge vrši  se u
sedištu Agencije, rešenjem Agencije.

29.2.1.Poželjno je da se, kad su u pitanju pokretne stvari kao sredstvo obezbeđenja  naplate,  traže  pokretne  stvari  koje  imaju  registracionu  broj:

putničko  ili  teretno  vozilo,  minibus,  autobus,  motocikl,  motor,  priključno vozilo, poljoprivredno vozilo, građevinska mašina, plovni objekat, helikopter, avion i sl.) čija vrednost ne može biti manja od visine poreskog duga čije se odlaganje traži.

NOJPU  treba  da  oceni  da  li  bi  postupak  naplate  poreskog  duga  iz pokretnih stvari na kojima bi bilo upisana zaloga u korist Republike u Registar zaloge,  bio  najefikasniji  za  slučaj  da  poreski  obveznik  ne  poštuje  odobrenu dinamiku plaćanja, u kom slučaju bi sporazum bio poništen tj. rešenje o odlaganju bilo ukinuto, a naplata neplaćenog poreskog duga bila izvršena iz datog sredstva obezbeđenja naplate.

29.2.2.U ovom slučaju je potrebno da nadležna NOJPU utvrdi i da li je poreski  obveznik  vlasnik  pokretne  stvari  koja  bi  kao  predmet  zaloge  bile upisane u Registar zaloge, i dokaze o tome uloži u spise predmeta.
Ovo stoga, što je odredbom člana4. stav2. Zakona o založnom pravu na pokretnim  stvarima  upisanim  u  registar,  propisano  da  ako  je  zalogodavac (poreski obveznik) založio stvar na kojoj nema pravo svojine, upis u Registar
zaloge ne proizvodi pravno dejstvo.

29.2.3. Da, kada NOJPU utvrdi da je poreski obveznik vlasnik pokretnih stvari koje bi kao  predmet zaloge bile upisane u Registar zaloge, na internet adresi Agencije(sajtu) utvrđuje, a ako to nije moguće od obveznika  zahteva dokaz izdat od Agencije da na pokretnim stvarima koje će biti predmet zaloge već nije upisano založno pravo u korist drugog poverioca, a ako je upisano- koji iznos potraživanja se obezbeđuje već upisanom zalogom.
Ovo je bitno zbog toga što ako je ista pokretna stvar kao predmet zaloge upisana  u  Registar  zaloge  u  korist  većeg  broja  poverilaca,  redosled  naplate njihovih potraživanja iz vrednosti založene pokretne stvari određuje se prema vremenu(dan, čas i minut) prijema zahteva za upis založnog prava u Agenciji, odnosno njenoj organizacionoj jedinici. To konkretno znači, ako je ista pokretna stvar opterećena zalogom u korist dva poverioca, pa poverilac koji je kao drugi upisao  založno  pravo  pokrene  postupak  prodaje  pokretne  stvari  opterećene zalogom,  mora  najpre  iz  ostvarene  cene  u  celosti  da  namiri  prioritetnog založnog poverioca, pa tek onda svoje potraživanje.

Osim toga, niko se ne može pozivati na okolnost da mu nisu bili poznati podaci iz Registra zaloge(član61. stav1. Zakona o založnom pravu na pokretnim stvarima upisanim u registar).

29.2.4. Da, kada  NOJPU utvrdi da je poreski obveznik vlasnik pokretnih stvari  koje  bi  kao  predmet  zaloge  bile  upisane  u  Registar  zaloge,  sastavi zapisnik o popisu i proceni pokretnih stvari.

29.2.5.Za pokretne stvari koje imaju registracioni broj u zapisnik se unose svi  podaci  iz  saobrćajne  dozvole  ili  drugig  dokumenta  za  tu  pokretnu  stvar izdatog  od  nadležnog  državnog  organa,  a  za  pokretne  stvari  koje  nemaju registracioni broj  mašine i oprema: građevinska, poljoprivredna,  proizvodna mašina,  aparati  za  domaćinstvo,  aparati  za  opremanje  trgovinskih  i ugostiteljskih objekata i sl., u zapisnik se unosi: marka, tip, godina proizvodnje, snaga, nosivost, težina, proizvodna oznaka i sl. 

29.2.6. Izuzetno je bitno da se prilikom samog popisa u zapisnik o popisu i proceni tačno upišu i proveri tačnost svih podataka o popisanim pokretnim stvarima koje imaju registracioni broj, kao i popisanim pokretnim stvarima koje nemaju registracioni broj, pošto ti podaci moraju biti identični sa unetim podacima  o  ovim  stvarima  u  zahtev  za  upis  založnog  prava  sa  podacima  iz zapisnika o popisu i poroceni i saobraćajne dozvole ili drugog dokumenta  koji sadrži identifikacione podatke za konkretnu pokretnu stvar.

29.2.7. Imajući u  vidu da se kod  zahteva za odlaganje plaćanja poreskog duga upisivanje zaloge na pokretnim stvarima kao sredstva obezbeđenja, vrši na zahtev poreskog obveznika koji odlaganje traži, pa je potrebno poreskom obvezniku da se  ukaže da je on, kao zalogodavac, dužan:

a) Da  Agenciji ili njenoj najbližoj organizacionoj jedinici podnese, na obrascu Agencije, zahtev za upis založnog prava u korist Republike;

b) Da prilikom popunjavanja zahteva isti mora popuniti pravilno, a na odgovarajućoj strani zahteva, tačno unese sve podatke o predmetu zaloge, jer ako unese netačne podatke pa na osnovu istih bude doneto rešenje o upisu založnog prava  u  korist  Republike,  sa  netačnim  podacima,  takvo  rešenje  neće  biti prihvaćeno  kao dokaz da je kao sredstvo obezbeđenja naplate pružena– zaloga na pokretnim stvarima poreskog obveznika.

v)  Da  uz  zahtev  za  upis  založnog  prava  priloži:  opomenu/rešenje  o prinudnoj naplati, zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga, zapisnik o popisu i proceni pokretnih stvari koje će biti predmet upisa založnog prava u Registar zaloge i dokaz o uplati naknade za upis založnog prava.

29.3. NOJPU su dužne da da, kada poreski obveznik pruži dokaz– rešenje Agencije o upisu zaloge na njegovim popisanim pokretnim stvarima u Registar zaloge  u  korist  Republike  Srbije,  utvrdi  da  li  je  zaloga  upisana  na  onim pokretnim stvarima koje je poreski organ opredelio, popisao i procenio sa svim tačnim podacima za njihovu identifikaciju.

29.3.1. Da,  kada  utvrdi  je  rešenjem  Agencije  upisano  založno  pravo  u korist Republike kao sredstva obezbeđenja naplate u postupku odlaganja plaćanja poreskog duga, na pokretnoj stvari, pristupa se razmatranju zahteva za odlaganje i preduzimanju ostalih radnji u cilju odobravanja odlaganja plaćanja poreskog duga. 

30. Agencija,  ne ispituje tačnost podataka i verodostojnost dostavljenih dokumenata uz zahtev za založno pravo.
Zakon  o  založnom  pravu  na  pokretnim  stvarima  upisanim  u  registar shodno  članu61., afirmiše  prezunmciju  tačnosti,  a  to  znači  da  posledice netačnosti podataka i neverodostojnosti dokumenata, snosi podnosilac zahteva, u ovom slučaju poreski obveznik. Smatra  se  da  su  treća  lica  upoznata  sa  postojanjem  založnog  prava  na osnovu samog upisa u Registar zaloge. Niko se ne može pozvati na okolnost da mu nisu bili poznati podaci iz Registra zaloge. Upis podataka u Registar zaloge nije dokaz o postojanju svojinskih ili drugih prava zalogodavca na založenim pokretnim stvarima, niti da je obezbeđeno potraživanje ili zalaganje punovažno.

31. Ako se od obveznika- fizičkog lica, kao sredstvo obezbeđenja, zahteva jemstvo drugog lica, NOJPU zahteva od obveznika da dostavi jemstvo drugog lica u vrednosti koja ne može biti manja od150% visine duga čija se naplata obezbeđuje za slučaj odlaganja plaćanja.

31.1.  Ako  obveznik  daje  jemstvo  drugog  lica  u  vidu  hipoteke  na nepokretnosti jemca(drugog lica), obveznik dostavlja NOJPU:

-ugovor o jemstvu
-overeni  prepis  lista  nepokretnosti  izdatog  od  strane  organizacione jedinice Republičkog geodetskog zavoda, u kome je, na osnovu založne izjave jemca,  na  konkretnoj  nepokretnosti  jemca  upisana  hipoteka  najmanje  u  visini  duga obveznika, u korist Republike Srbije, radi obezbeđenja plaćanja duga obveznika.

32. Ako  obveznik  daje  jemstvo  drugog  lica  u  vidu  zaloge  na  pokretnim stvarima jemca, NOJPU popisuje i procenjuje pokretnu stvar jemca, a što je on dužan da omogući, o čemu se sastavlja zapisnik. Popisana pokretna stvar pleni se u momentu popisa, ako obveznik nudi državinsku zalogu. Zapisnik o izvršenom popisu potpisuju obveznik, jemac i poreski izvršitelj, a zapisnik mora sadržati odredbu da se zaloga ustanovljava kao jemstvo za obezbeđenje duga obveznika u određenom iznosu.

32.1.Popisana pokretna stvar se ostavlja na čuvanje jemcu obveznika do dana prodaje, ako za to nastupi zakonski uslov, a NOJPU je prihvatila kao jemstvo drugog lica bezdržavinsku zalogu na pokretnim stvarima. U zapisnik o popisu se unosi upozorenje jemcu na posledice za slučaj da stvar datu kao jemstvo za naplatu duga obveznika otuđi, uništi, ošteti ili sakrije.

32.2. Ako se od obveznika zahteva zaloga na konkretnim pokretnim stvarima jemca, založno pravo se ustanovljava upisom založnog prava u korist Republike Srbije u Registar zaloge na konkretno opredeljenoj pokretnoj stvari jemca. 

33.  Kada  obveznik  dostavi  tražena  kvalitetna  sredstva  obezbeđenja,  pristupa se razmatranju zahteva i odlučivanju o istom.

34. Ukoliko se zahtev usvoji, obrađivač zahteva postupa u skladu sa tačkom 20.ovog Uputstva i predlog za reprogram kao i  nacrt odluke i nacrt sporazum dostavlja:

- šefu ekspoziture Poreske uprave, ako je ovlašćen da donosi odluku po zahtevu;
- direktoru filijale Poreske uprave, ako je on ovlašćen da donosi odluku po zahtevu;
- direktoru CVPO, ako je on ovlašćen da donosi odluku po zahtevu;
- direktoru regionalnog centra, ako je on ovlašćen da donosi odluku;
- direktoru Poreske uprave, posredstvom regionalnog centra, kada je on ovlašćen  da  donosi  odluku  po  zahtevu,  kao  i  kada  odluku  po  zahtevu  donosi ministar finansija i privrede.

34.1.Ako se odlaganje plaćanja duga vrši na osnovu sporazuma, obrađivač zahteva priprema i nacrt sporazuma.

34.2. Rukovodilac  organizacione  jedinice  Poreske  uprave  ovlašćen  za odlučivanje po zahtevu, može dostavljeni predlog odluke i sporazuma, kada se odlaganje plaćanja duga vrši potpisivanjem sporazuma, vratiti sa nalogom da se sačini nov predlog i sporazum u skladu sa njegovim pismenim sugestijama.

35. Predlog odluke po zahtevu i sporazumu, kada se odlaganje plaćanja duga vrši potpisivanjem sporazuma, odobrava i parafira svojim potpisom:

- obrađivač zahteva, za šefa ekspoziture;
-  šef  ekspoziture  i  rukovodilac  unutrašnje  organizacione  jedinice filijale nadležne za naplatu– za direktora filijale Poreske uprave;
-  rukovodilac  unutrašnje  organizacione  jedinice  CVPO  nadležne  za naplatu– za direktora CVPO;
- direktor filijale za direktora regionalnog cebtra;
- direktor CVPO– za direktora Poreske uprave i ministra finansija i privrede;
- direktor regionalnog centra- za direktora Poreske uprave i ministra finansija i privrede;
-direktor Poreske uprave za ministra finansija i privrede.

36. Kada  se  rukovodilac  NOJPU  za  odlučivanje  po  zahtevu  saglasi  sa predlogom odluke, isti donosi odluku i u ime Poreske uprave potpisuje sporazum. Potpisani sporazum se dostavlja obrađivaču zahteva. Obrađivač  zahteva  poziva  obveznika  radi  potpisivanja i uručenja sporazuma. Ako se odlaganje vrši na osnovu rešenja, obrađivač priprema nacrt rešenja o odlaganju u skladu sa odlukom.

37. Kada se direktor Poreske uprave saglasi sa predlogom odluke i nacrtom sporazuma po zahtevu o kome odluku donosi ministar finansija i privrede, nacrt odluke i sporazum dostavljaju se ministru finansija i privrede na odlučivanje.

37.1. Ako ministar finansija i privrede  ne prihvati dostavljeni predlog odluke i sporazuma isti se vraćaju sa nalogom da se sačine novi predlozi odluke i sporazuma u skladu sa njegovim pismenim sugestijama.

37.2. Kada se ministar finansija i privrede,  saglasi sa predlogom odluke i nacrtom sporazuma, potpisana odluka i sporazum dostavljaju se NOJPU, preko Centrale Poreske uprave.

38. Ako lice ovlašćeno za odlučivanje po zahtevu ne prihvati obrazloženi predlog odluke za odlaganje plaćanja poreskog duga i donese odluku da se zahtev odbije, NOJPU donosi rešenje o odbijanju zahteva.

39. Ako  protiv  rešenja  iz  prethodne  tačke  obveznik  izjavi  žalbu,  prvostepeni organ NOJPU je dužan da istu razmotri i, ako žalbu ne reši na jedan  od  načina  iz  člana144. ZPPPA,  istu  sa  spisima  predmeta  dostavlja  u
zakonskom roku drugostepenom organu na odlučivanje.

39.1. Drugostepeni organ je dužan, da žalbu reši što pre, a najkasnije u zakonskom roku u roku od60 dana od dana predaje žalbe.

40. Ako lice ovlašćeno za odlučivanje po zahtevu prihvati predlog odluke po zahtevu i odobri odlaganje plaćanja duga, prosleđuje spise predmeta nadležnoj NOJPU(obrađivač zahteva), a nadležna NOJPU  telefonom poziva obveznika radi potpisivanja sporazuma o odlaganju plaćanja duga.

41. Potpisane  sporazume,  odnosno  rešenja  o  odlaganju  plaćanja  duga,  obrađivač  zahteva  evidentira  u  registar  podnetih  zahteva  i  prati  njihovo izvršenje.

41.1. Ako se praćenjem izvršenja sporazuma, odnosno rešenja, utvrdi da obveznik  ne  plaća  odloženi  dug  u  rokovima  iz  sporazuma,  odnosno  rešenja,  NOJPU su dužne da u roku od tri radna dana od isteka roka za plaćanje rate, ako rata ne bude uplaćena, priprema nacrt rešenja kojim se poništava sporazum,  odnosno ukida rešenje o odlaganju plaćanja duga, i po njegovom donošenju odmah predaje na uručenje obvezniku.

41.2. U slučaju iz tačke– 41.1. ovog uputstva, NOJPU, posle dostavljanja obvezniku  rešenja  o  poništaju/ukidanju  sporazma  o  odlaganju(ili  rešenja  o odlaganju), pristupa se  naplati odloženog, a neplaćenog duga naplati iz podnetih sredstava obezbeđenja.

41.3.. Kada NOJPU odloženi a neplaćeni iznos duga naplaćuje iz podnetih sredstava obezbeđenja, ne donosi se rešenje o prinudnoj naplati, već se obveznik pismeno  obaveštava  da  će  se  pristupiti  prinudnoj  naplati  dospelog,  a neplaćenog duga iz datog sredstva obezbeđenja naplate Ako obveznik poreski dug ne plati do početka postupka naplate iz datog sredstva obezbeđenja, pristupa  se odmah  preduzimanju mera naplate iz sredstava
obezbeđenja u skladu sa zakonom.

41.4. Ako se odloženi a neplaćeni dug ne naplati, ili se ne naplati u celosti iz sredstava obezbeđenja, NOJPU počinje postupak prinudne naplate iz predmeta prinudne naplate propisanih članom84. Zakona, donošenjem rešenja o prinudnoj naplati.

42. Ako  NOJPU  poništi  sporazum,  odnosno  ukine  rešenje  o  odlaganju plaćanja  duga  i  otpočne  postupak  prinudne  naplate  donošenjem  rešenja  o prinudnoj naplati, a dužnik, posle njegovog prijema, ponovo podnese zahtev  za odlaganje, NOJPU zahtev  odbacuje rešenjem kao nedopušten, a shodno čl.74.stav 10. ZPPPA.

43. Ukoliko poreski obveznik iz prethodne tačke podnese zahtev, nadležna organizaciona jedinica Poreska uprava isti odbacuje  rešenjem kao nedopušten,  shodno odredbi člana74. stav10. Zakona.

44. Odlaganje  plaćanja  poreskog  duga  poreskih  obveznika  nad  kojim  se sprovodi reorganizacija u skladu sa Zakonom kojim se uređuje stečaj, može se odobriti u jednakim ratama do60 meseci uz mogućnost korišćenja odloženog
plaćanja za prvih12 meseci. 

44.1. Odobrenjem odlaganja plaćanja poreskog duga iz tačke44.prekida se zastarelost prava na naplatu poreskog duga čiji rok plaćanja je odložen, a vreme za koje je odlaganje plaćanja odobreno ne uračunava se u rok zastarelosti.

44.1.1. O odlaganju plaćanja poreskog duga u skladu sa stavom1. i2. člana 74a. ZPPPA odlučuje lice iz člana73. stav3. ZPPPA odnosno tačke34.ovog uputstva.

44.1.2. Za odlaganje plaćanja poreskog duga u postupku davanja saglasnosti na  Plan  reorganizacije  u  postupku  stečaja,  nije  potrebno  tražiti  sredstvo obezbeđenja shodno mišljenju Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja broj 011-00-186/2011-06 od11.07.2011.godine.

44.1.3.Odluku o reprogramu duga u postupku davanja saglasnosti na Plan reorganizacije u  stečajnom postupku donosi ministar ili lice koje je ministar ovlastio shodno članu73.stav3.

44.1.4.Odluku o tome da li će na plan reorganizacije Poreska uprava dati saglasnost  ukoliko plan sadrži plaćanje duga u60 rata,  donosi lice iz tačke34.  ovog uputstva.

44.1.5.Tek nakon dobijanja odluke  ovlašćenog lica iz tačke34. u pogledu rata reprograma NOJPU se može izjasniti o celom Planu reorganizacije.

44.1.6.To praktično znači da ostaje u nadležnosti filijala izjašnjavanje na Plan reorganizacije i davanje ili odbijanje saglasnosti na plan, ali ako plan sadrži reprogram  duga(do60 rata) pre davanja saglasnosti na Plan filijala je dužna  da  zatraži  saglasnost  u  pogledu  reprgrama  od  direktora  regionalnog centra ako je dug do  pet miliona, direktora PU ako je dug od5-10 miliona i od ministra finansija i privrede ako je dug veći od10 miliona.  Nakon dobijanja saglasnosti  ovlašćenog lica iz tačke34.ovog uputstva filijala se izjašnjava na
ceo Plan.

44.1.7.Metodološkim uputstvom o postupanju Poreske uprave u postupku stečaja biće bliže uređen postupak davanja saglasnosti na Plan reorganizacije u postupku stečaja.

44.2.  Odlaganje  plaćanja  poreskog  duga  poreskih  obveznika  koji  su zaključili ugovor o finansijskom restruktutiranju u skladu sa zakonom kojim se uređuje sporazumno finansijsko restrukturiranje privrednih društava vrši se shodno članu74b. ZPPPA.

44.2.1. Izuzetno od odredaba tačke6. Uputstva, poreskom obvezniku koji,  podnese NOJPU zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga saglasno odredbama člana74b  ZPPPA  i  člana16.  Zakona  o  sporazumnom  finansijskom restrukturiranju privrednih društava(«Sl. glasnik RS, broj36/2011), odlaganje plaćanja duga može se odobriti u jednakim ratama do60 meseci, uz mogućnost korišćenja odloženog plaćanja za prvih12 meseci.

44.2.2. Odlaganje plaćanja duga iz tačke44.2. može se odobriti samo ako obveznik ispunjava propisane uslove, odnosno ukoliko NOJPU dostavi dokaz o zaključenom  ugovoru  o  finansijskom  restrukturiranju  iz  tačke14. Zakona  o sporazumnom  finansijskom  restrukturiranju  privrednih  društva,  odnosno priloži  izvod  iz  registra  APR-a  sa  upisanom  zabeležbom  o  postojanju  tog ugovora.

44.3. Izuzetno od odredaba člana73. stav1. ZPPPA, od poreskog obveznika iz tačke44.2. Uputstva, neće se tražiti dokazi o ispunjenju uslova iz člana2.  Uredbe, ali je poreski obveznik dužan da pruži sredstvo obezbeđenja naplate(u daljem tekstu: sredstvo obezbeđenja), koje ne može biti manja od visine duga za čije plaćanje se traži odlaganje, osim ako je visina duga do visine utvrđene članom 74.stav.6.ZPPPA.

45.  Poreskom  obvezniku  koji  je  zaključio  ugovor  o  finansijskom restrukturiranju, u skladu sa zakonom kojim se uređuje sporazumno finansijsko restrukturiranje privrednih društava, kome je odobreno plaćanje poreskog duga u
skladu sa odredbama člana73. ZPPPA, a koji podnese zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga u skladu sa članom74b ZPPPA, pre isteka perioda na koji mu je plaćanje duga odloženo, može se odobriti odlaganje plaćanja poreskog duga za period  koji,  sa  periodom  na  koji  mu  je  plaćanje  poreskog  duga  već  odloženo,  iznosi najduže do60 meseci. 

45.1. O reprogramu odlučuje ministar ili lice koje je on ovlastio, shodno tački34.ovog uputstva.

46.O svim zahtevima obveznika za reprogram poreskog duga o kojima nije odlučeno do dana stupanja  na snagu Izmena i dopuna ZPPPA broj''Službenog glasnika RS'' 93/2012., primenjivaće se odredbe Izmena i dopuna ZPPPA.

47.Ovo Uputstvo stupa na snagu danom potpisivanja od strane ministra finansija i privrede.

48. Danom stupanja na snagu ovog uputstva prestaje da važi:

- Uputstvo  za postupanje po zahtevima poreskih obveznika  za odlaganje plaćanja poreskog duga broj43-00-4/2012-01 od23.01.2012.godine,

- Izmene ovog uputstva broj43-00-4/2012 od08.03.2012,

- Instrukcija oko postupanja OJPU vezano za registar menica i prinudnu naplatu poreza broj43-783/2012-10 od04.04.2012. godine

-Metodološko uputstvo za za  ustanovljavanje zaloge na pokretnim stvarima poreskog obveznika  upisom u Registar zaloge u korist Republike kao sredstva obezbeđenja naplate u postupku  odlaganja plaćanja poreskog duga broj: 436-54/2005-10 od30.08.2005.godine.

Broj: ___________/2012-01
U Beogradu, ________.2012. godine

MINISTAR,
Mlađan Dinkić