Uputstvo za postupanje po zahtevima poreskih obveznika za odlaganje plaćanja poreskog duga
(«Službeni glasnik RS», broj: 80/2002, 84/2002, 23/2003, 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/05, 62/06, 61/07, 20/09, 72/09, 53/10, 101/11, 2/2012 i93/2012)
1.Odlaganje plaćanja poreskog duga uređeno je članom73., 74., 74a i74b Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji(u daljem tekstu: ZPPPA).
2.Pravo na odlaganje plaćanja poreskog duga imaju svi poreski obveznici, pravna i fizička lica(u daljem tekstu: obveznik) za sve vrste javnih prihoda, uključujući i sporedna poreska davanja.
3.Postupak za odlaganje plaćanja poreskog duga pokreće se samo na osnovu pismenog i obrazloženog zahteva obveznika.
4. Zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga(u daljem tekstu: zahtev), može se podneti:
- pre dospelosti poreza za plaćanje;
- posle isteka roka dospelosti, a pre izdavanja opomene za plaćanje poreskog duga;
- posle izdavanja i dostavljanja opomene obvezniku;
- posle isteka roka za plaćanje poreskog duga iz opomene, a pre početka postupka prinudne naplate poreskog duga;
- posle početka postupka prinudne naplate poreskog duga donošenjem i dostavljanjem rešenja o prinudnoj naplati;
- u toku postupka prinudne naplate poreskog duga.
5. Neplaćeni poreski dug(u daljem tekstu: dug) može se odložiti u celosti ili delimično.
6. Odlaganje plaćanja duga može se odobriti jednokratno ili na rate, ali najduže do24 meseca.
7. Odlaganje plaćanja duga može se odobriti samo ako obveznik ispunjava propisane uslove.
8. Uslovi za odlaganje plaćanja duga propisani su Uredbom o bližim uslovima za odlaganje plaćanja poreskog duga(«Službeni glasnik RS», broj 53/2003, 61/2004 i71/2005) - u daljem tekstu: Uredba.
9. Plaćanje duga može se odložiti pod uslovom da dug iznosi najmanje:
1) za fizičko lice- 10% oporezivih prihoda u godini koja prethodi godini u kojoj je podnet zahtev;
2) za preduzetnika i malo pravno lice– 5% ukupnog godišnjeg prihoda iskazanog u poslednjem finansijskom izveštaju, odnosno godišnjeg paušalnog prihoda;
3) za srednja i velika pravna lica– 5% obrtnih sredstava iskazanih u poslednjem finansijskom izveštaju.
9.1. Izuzetno, ako obveznik podnese zahtev, a ne ispunjava uslove iz tačke9. ovog Uputstva, ali kao sredstvo obezbeđenja naplate ponudi menicu avaliranu od strane poslovne banke ili bankasku garanciju na iznos koji ne može biti manji od visine poreskog duga čije se plaćanje odlaže, ministar ili lice koje on ovlasti, može odlučiti da se poreskom obvezniku odobri odlaganje plaćanja poreskog duga na način iz člana73. stav4. ZPPPA.
10. Ako obveznik ispunjava uslove iz člana2. Uredbe, u postupku odlučivanja po zahtevu od obveznika se pismenim zahtevom traži davanje sredstava obezbeđenja naplate(u daljem tekstu: sredstvo obezbeđenja), koja ne mogu biti manja od visine duga za čije plaćanje se traži odlaganje.
11. Od obveznika se, kao sredstvo obezbeđenja, može zahtevati:
1) hipoteka na nepokretnosti obveznika;
2) zaloga na pokretnim stvarima obveznika;
3) neopoziva bankarska garancija;
4) jemstvo drugog lica koje je vlasnik imovine čija vrednost ne može biti manja od150% visine duga čija se naplata obezbeđuje;
5) trasirana menica, akceptirana od strane dva žiranta, iz čijih se zarada, na kojima se stavlja administrativna zabrana, dug može naplatiti.
6) menica avalirana od strane poslovne banke.
11.1. Izuzetno, od poreskog obveznika se neće zahtevati sredstvo obezbeđenja ako poreski dug na dan podnošenja zahteva za odlaganje njegovog plaćanja iznosi i to:
- 1) za pravno lice– do500.000 dinara;
- 2) za preduzetnika- do100.000 dinara;
- 3) za fizičko lice- do50.000 dinara.
11.02. Odlaganje duga iz tačke11.1. vrši se bez ispunjavanja uslova iz tačke 9.ovog uputstva, donošenjem rešenja u kojem su precizirani: iznos duga, broj rata, dospeće rata, obaveza obračuna kamate i upozorenje da ako se obveznik ne pridržava rokova iz rešenja da će se pristupiti prinudnoj naplati. Rešenje potpisuje direktor organizacione jedinice nadležan po sedištu/prebivalištu poreskog obveznika.
12. Od obveznika se može zahtevati jedno ili više sredstava obezbeđenja istovremeno.
13. Prilikom upućivanja zahteva za pružanje sredstava obezbeđenja, nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave(u daljem tekstu: NOJPU) zahteva davanje određene vrste sredstava obezbeđenja i ceni kvalitet sredstva obezbeđenja iz kojeg će se izvršiti efikasna naplata odloženog a neplaćenog iznosa duga, ako dužnik ne bude plaćao odloženi dug u rokovima iz sporazuma, odnosno rešenja o odlaganju plaćanja duga.
14. O odlaganju plaćanja duga, odlučuju:
14.1. šefovi ekspozitura Poreske uprave– po zahtevima poreskih obveznika ekspoziture podnetih do početka postupka prinudne naplate, koji imaju poreski dug do1.000.000 dinara;
14.2. direktor filijale Poreske uprave– po zahtevima obveznika filijale i obveznika ekspozitura podnetim posle početka postupka prinudne naplate, koje su organizacionom mrežom Poreske uprave vezane za konkretnu filijalu, koji imaju dug do1.000.000 dinara;
14.3. direktor CVPO- po zahtevima obveznika tog centra, koji imaju dug do5.000.000 dinara;
14.4.direktor regionalnog centra Poreske uprave– po zahtevima poreskih obveznika koji imaju poreski dug od1.000.001. dina do5.000.000. dinara;
14.5. direktor Poreske uprave– po zahtevima obveznika, koji imaju dug od 5.000.001 do10.000.000. dinara;
14.6. ministar finansija i privrede– po zahtevima obveznika, koji imaju dug preko10.000.000. dinara.
15. Odlaganje plaćanja duga do1.000.000 dinara vrši se na osnovu rešenja NOJPU, dok se odlaganje plaćanja duga preko1.000.000 dinara vrši na osnovu sporazuma potpisanog od strane rukovodioca organizacione jedinice Poreske uprave ovlašćene za odlučivanje po zahtevu i dužnika.
15.1. U sporazum, odnosno rešenje o odlaganju plaćanja duga obavezno se unosi upozorenje obvezniku da će se, ako odloženi dug ne plaća u rokovima iz sporazuma, odnosno rešenja, sporazum, odnosno rešenje poništiti/ukinuti, i da će se odmah pristupiti naplati iz sredstava obezbeđenja bez donošenja posebnog rešenja o određivanju prinudne naplate(član74. stav8. Zakona).
16. Zbog značaja kontinuirane i efikasne naplate planiranog iznosa javnih prihoda budžetom i finansijskim planovima organizacija obaveznog socijalnog osiguranja tokom cele fiskalne godine i odgovornosti Poreske uprave za stanje naplate javnih prihoda u Republici, postupak odlučivanja po zahtevima sprovodi se po hitnom postupku, bez odugovlačenja u službenim rokovima određenim ovim uputstvom.
Ovlašćeno službeno lice NOJPU(u daljem tekstu: obrađivač zahteva) je dužan da pripremi predlog odluke po zahtevu najkasnije u roku od osam radnih dana od dana prijema traženog sredstva obezbeđenja.
17. Obveznik je dužan da pre podnošenja zahteva sa svim NOJPU kod kojih ima dospeli a neplaćeni dug, usaglasi stanje duga po vrstama javnih prihoda, čije odlaganje traži. Zahtev u koji se unosi usaglašeno stanje duga predaje se ekspozituri, odnosno filijali Poreske uprave prema sedištu/ prebivalištu obveznika.
Poreski obveznici CVPO zahtev podnose ovom centru za račune javnih prihoda koje shodno članu6. Pravilnika o kriterijumima za određivanje velikog i o vrstama javnih prihoda za koje je nadležan CVPO(''Sl. glasnik RS, broj
43/10), taj Centar administrira.
18.Uz zahtev obveznik prilaže:
18.1. fizičko lice– dokaze o visini prihoda(potvrdu o visini zarade, poslednji ček o isplati penzije za penzionere Republičkog fonda PIO, potvrdu Nacionalne službe za zapošljavanje, ako dužnik ostvaruje ovu naknadu, rešenje o utvrđivanju poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva, rešenje o utvrđivanju poreza na prihode od nepokretnosti) ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se zahtev podnosi;
18.2. malo pravno lice i preduzetnik koji vodi poslovne knjige po sistemu dvojnog knjigovodstva– bilans uspeha sa stanjem na dan31.12. prethodne godine. Malo pravno lice podnosi i odluku o razvrstavanju izvršenom u skladu sa zakonom;
18.3. preduzetnik koji vodi poslovne knjige po sistemu prostog knjigovodstva– bilans uspeha sa stanjem na dan31.12. prethodne godine;
18.4. preduzetnik koji se oporezuje prema godišnjem paušalno utvrđenom neto prihodu– rešenje o utvrđivanju javnih prihoda od samostalnog obavljanja delatnosti za prethodnu godinu;
18.5. novoosnovano malo pravno lice- bilans uspeha za tekuću godinu sastavljen na osnovu broja meseci poslovanja u tekućoj godini, kao i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom;
18.6. novoosnovani preduzetnik– bilans uspeha za tekuću godinu sastavljen na osnovu broja meseci poslovanja u tekućoj godini;
18.6.1. novoosnovani preduzetnik koji se oporezuje prema paušalno utvrđenom oporezivom prihodu– rešenje o utvrđivanju javnih prihoda od samostalnog obavljanja delatnosti za tekuću godinu;
18.7. srednja i velika pravna lica, uključujući i banke i druge finansijske organizacije, berze i berzanske posrednike i organizacija za osiguranje– bilans stanja sa stanjem na dan31.12. prethodne godine, kao i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom;
18.7.1. novoosnovano srednje i veliko pravno lice– bilans stanja za tekuću poslovnu godinu sastavljen na osnovu broja meseci poslovanja u tekućoj godini, kao i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom, a na osnovu poslovanja u periodu za koji se sastavljaju finansijski izveštaji;
18.8. Pravno lice(malo, srednje i veliko) i preduzetnik, koji obavljaju delatnosti sezonskog karaktera ili su povezana sa inostranim preduzećem čija je izveštajna godina različita od kalendarske godine– bilans stanja, odnosno bilans uspeha sa stanjem na poslednji dan poslovne godine koja je različita od kalendarske godine, ako su od naležnog organa za poslove finansija dobila saglasnost da mogu sastavljati finansijske izveštaje za period koji je različit od kalendarske godine, a pravna lica i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom.
18.9. Pravno lice(malo, srednje i veliko) i preduzetnik koji su pre podnošenja zahteva vršili statusne promene, promene oblika organizovanja– bilans uspeha, odnosno bilans stanja sastavljen na dan donošenja odluke o statusnoj promeni, odnosno promeni oblika organizovanja, a pravna lica i odluku
o razvrstavanju u skladu sa zakonom.
18.10. Pravno lice(malo, srednje i veliko) u stečaju– bilans uspeha, odnosno bilans stanja sa stanjem na dan31.12. prethodne godine, sastavljen za period od otvaranja postupka stečaja do kraja prethodne godine, kao i odluku o razvrstavanju u skladu sa zakonom.
18.11. Pravno lice(malo, srednje i veliko) u stečaju nad kojim je stečaj otvoren u toku tekuće godine– bilans uspeha, odnosno bilans stanja sastavljen na osnovu broja meseci poslovanja u stečaju u tekućoj godini, kao i odluku o
razvrstavanju u skladu sa zakonom.
18.12. Pravno lice(malo, srednje i veliko) nad kojim je otvoren postupak stečaja ne može podneti zahtev za odlaganje plaćanja duga nastalog do dana otvaranja postupka stečaja, pošto sva potraživanja poverilaca, uključujući i nedospela, prema stečajnom dužniku, pa i po osnovu javnih prihoda, dospevaju danom otvaranja stečaja u smislu člana81. Zakonao stečaju(«Sl. glasnik RS», br. 104/09) i prijavljuju se sudu koji vodi stečajni postupak.
19. Po prijemu zahteva i dokaza uz zahtev o ispunjavanju uslova iz člana2. Uredbe, obrađivač zahteva NOJPU proverava da li poreski obveznik ispunjava uslove iz Uredbe i da li je dao kvalitetno sredstvo obezbeđenja.
20. Ako ispunjava uslove iz Uredbe i ako je sredstvo obezbeđenja kvalitetno NOJPU priprema predlog odluke, koji obavezno sadrži obrazložene razloge zbog kojih se predlaže odobravanje odlaganja plaćanja duga, uz navođenje uslova pod kojim bi se odlaganje odobrilo(dug se odlaže u celosti ili delimično, jednokratno ili na rate, broj rata koji se opredeljuje, dato konkretno sredstvo obezbeđenja naplate) i isti se, u zavisnosti od visine poreskog duga iz tačke15. ovog uputstva, dostavlja licu ovlašćenom za odlučivanje o reprogramu. Ako se odlaganje plaćanja duga vrši na osnovu sporazuma, obrađivač zahteva priprema i nacrt sporazuma.
21. Ministar finansija i privrede ili ostala ovlašćena lica iz prethodne tačke mogu, u smislu člana73. stav7. ZPPPA, odlučiti da se poreskom obvezniku koji ne ispunjava uslove iz tačke9., ovog uputstva ali kao
sredstvo obezbeđenja naplate ponudi menicu avaliranu od strane poslovne banke ili bankarsku garanciju na iznos koji ne može biti manji od visine poreskog duga čije se plaćanje odlaže, odobri odlaganje plaćanja poreskog duga na način iz člana73. stav4. ZPPPA.
Ukoliko ministar finansija i privrede i ostala ovlašćena lica iz ovog Uputstva, ne odobre odlaganje plaćanja poreskog duga, obrađivač zahteva priprema nacrt rešenje kojim se zahtev odbija.
22. Ako je zahtev uredan i obrazložen, a podnet je nenadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave, isti se odmah ustupa NOJPU, a obveznik o tome pismeno obaveštava.
23. Ukoliko zahtev nije uredan, odnosno sadrži neki formalni nedostatak koji sprečava postupanje po zahtevu ili ako je nerazumljiv ili nepotpun, obvezniku se dostavlja pismeni zahtev da nedostatke otkloni u roku od pet radnih dana od dana prijema zahteva, sa upozorenjem da će zahtev biti odbačen, ako obveznik ne postupi po zahtevu NOJPU i ne otkloni nedostatke u svom zahtevu u navedenom roku.
24. Ako poreski obveznik ne otkloni nedostatke iz prethodne tačke23. u ostavljenom roku, zbog čega se ne može po istom postupati, NOJPU donosi zaključak kojim odbacuje zahtev kao neuredan, odmah po isteku roka, a najkasnije u roku od tri radna dana po isteku pomenutog roka.
25. Ako NOJPU za prijem zahteva, utvrdi da obveznik ne ispunjava uslove iz člana2. Uredbe, donosi rešenje o odbijanju zahteva.
26. Ako obveznik protiv rešenja iz prethodne tačke, izjavi žalbu, prvostepeni organ NOJPU je dužan da istu razmotri i, ako žalbu ne reši na jedan od načina iz člana144. ZPPPA, istu sa spisima predmeta dostavi
drugostepenom organu na odlučivanje. Ako ekspozitura Poreske uprave oceni da postoje uslovi da se žalba reši na jedan od načina iz člana144. ZPPPA, a nije ovlašćena za odlučivanje po zahtevu, priprema nacrt rešenja i isti dostavlja nadležnoj filijali Poreske uprave radi donošenja.
26.1. Drugostepeni organ Poreske uprave(u daljem tekstu: drugostepeni organ) dužan je, da žalbu reši što pre, a najkasnije u roku od60 dana od dana predaje žalbe.
27. Ako se od obveznika, kao sredstvo obezbeđenja duga zahteva neopoziva bankarska garancija plativa na prvi poziv obveznik je dužan da NOJPU dostavi bankarsku garanciju, izdatu shodno odredbama čl. 1083. do1087. Zakona o obligacionim odnosima(«Sl. list SRJ», br. 29/78... 31/93), kojim je uređeno da se aktima poslovne banke utvrđuju bliži uslovi i način obavljanja garancijskih poslova. Garancija je ugovor između banke garanta i nalogodavca, odnosno dužnika.
27.1. Prilikom prijema garancije obavezno se proverava da li garancija sadrži sve elemente, a posebno se obraća pažnja na:
- vrednost garancije, odnosno iznos na koji glasi, a koji mora biti jednak ili veći od iznosa duga;
- rok garancije, koji mora biti duži najmanje pet radnih dana od dana dospeća za plaćanje poslednje rate po predlogu dužnika.
- potpis i pečat garanta.
27.2. Prilikom preuzimanja garancije od obveznika sastavlja se zapisnik, koji potpisuje obrađivač zahteva NOJPU i obveznik, a kopija zapisnika se predaje obvezniku. Preuzeta garancija se čuva na bezbednom mestu koje odredi rukovodilac NOJPU.
27.3. Ako se od obveznika, kao sredstvo obezbeđenja, zahteva trasirana menica, ona mora biti menica po viđenju bezuslovno akceptirana od strane banke izdatu shodno Zakonu o menici, kojom prilikom se obavezno proverava da li menica sadrži sve elemente i da li je akceptirana;
27.4. Ako se od obveznika, kao sredstvo obezbeđenja, zahteva avalirana menica, ona mora biti menica po viđenju avalirana za celu meničnu svotu od strane banke u skladu sa zakonom, na iznos ne manji od visine poreskog duga čija se naplata obezbeđuje tom menicom.
27.5. Ako se odod obveznika– fizičkog lica, kao sredstvo obezbeđenja, zahteva avalirana menica, ona mora biti menica po viđenju, avalirana za celu meničnu svotu od strane dva jemca(žiranta), iz čijih se zarada, na kojim je stavljena administrativna zabrana, dug može naplatiti. Obveznik– fizičko lice je dužan da uz menicu podnese NOJPU i potvrde o visini zarade oba žiranta, kao i iznosu na koji su zarade već opterećene.
27.5.1. Ukoliko menica ne sadrži sve bitne elemente, propisane zakonom, ukoliko nije akceptirana, odnosno avalirana i ukoliko je visina zarada žiranata nedovoljna za naplatu poreskog duga, menica se ne može prihvatiti kao sredstvo obezbeđenja duga.
27.5.2. Menica se preuzima zapisnički i čuva na bezbednom mestu koje odredi rukovodilac NOJPU.
27.5.3. Zakon o platnom prometu(«Sl. list SRJ», broj3/2002 i5/2003 i»Sl. glasnik RS», broj43/2004, 62/2006, 111/2009-dr zakon i31/2011- u daljem tekstu:
Zakon), propisano je odredbama člana47a, da se prinudna naplata iz člana47. stav 1. tačka3. ovog zakona, može vršiti na osnovu menica ili ovlašćenja iz te tačke samo ako su menice i ovlašćenja evidentirani u registru menica i ovlašćenja koji vodi Narodna banka Srbije.
27.5.4. Saglasno stavu4. člana47a Zakona, Registar menica i ovlašćenja je javna knjiga i vodi se u elektronskom obliku, a podaci iz ovog registra dostupni su na internet strani Narodne banke Srbije.
27.5.5. Kao datum i vreme registrovanja menica i ovlašćenja smatra se datum i vreme kada su na internet strani Narodne banke Srbije objavljeni podaci iz stava2. člana47a, za čiju tačnost i verodostojnost odgovara banka.
27.5.6. Saglasno odredbama stava2. ovog člana Zakona, Registar menica i ovlašćenja sadrži sledeće podatke:
1) serijski broj menice/ovlašćenja
2) matični broj dužnika, odnosno jemca ili avaliste
3) datum izdavanja menice/ovlašćenja
4) datum dospeća menice/ovlašćenja
5) iznos na menici/ovlašćenja, a ako je reč o blanko menici- podatke oosnovu izdavanja(npr ugovor o kreditu i sl) i iznos iz osnova izdavanja
6) datum i vreme registrovanja menice/ovlašćenja.
27.5.7. Zahtev za registraciju menice ili ovlašćenja iz stava1. člana 47a Zakona, dužnik podnosi svojoj banci, koja izdaje potvrdu o registrovanim menicama ili ovlašćenjima.
27.6. Zakonom je propisano da se prinudna naplata više neće vršiti na osnovu menica ili ovlašćenja koji nisu evidentirani u registru menica i ovlašćenja.
27.6.1.Zahtev za registraciju menica ili ovlaćšenja u propisaninom roku mogu podneti dužnik ili poverilac.
27.7.Saglasno odredbama Zakona, Narodna banka Srbije donela je Odluku o bližim uslovima, sadržini i načinu vođenja Registra menica i ovlašćenja(«Sl. glasnik RS, broj56/2011- u daljem tekstu: Odluka), koja se primenjuje od 01.02.2012. godine.
27.7.1.Ovom Odlukom, propisani su bliži uslovi pod kojima, i način na koji Narodna banka Srbije vodi registar menica i ovlašćenja koje je dužnik dao svojoj banci i poveriocima, sadržina Registra, kao i način brisanja podataka iz Registra Odredbama tačke2. Odluke, propisano je da se menice izdate do31. maja 2004. godine i ovlašćenja izdata pre1.aprila2010. godine ne evidentiraju u Registru, a mogu se izvršavati kroz prinudnu naplatu.
Odredbama tačke3. Odluke, propisano je da zahtev za registraciju menice/ovlašćenja dužnik podnosi svojoj banci. Odredbama tačke11. Odluke, propisano je da zahtev za registraciju menice/ovlašćenja mogu podneti dužnik ili poverilac, na način propisan tačkom4. Odluke, i to za menice/ovlašćenja koji su izdati najkasnije u roku od 120 dana od dana stupanja na snagu Odluke(što znači do01.06.2012. godine), a dospevaju za naplatu posle tog roka.
27.8. Prinudna naplata ovih menica/ovlašćenja vrši se samo ako su evidentirani u Registru.
Saglasno navedenom, a imajući u vidu da nadležne organizacione jedinice Poreske uprave prilikom odobravanja odlaganja plaćanja poreskog duga u smislu odredaba čl. 73. i74. ZPPPA, kao sredstvo obezbeđenja mogu prihvatiti kako trasiranu menicu, tako i menicu avaliranu od strane poslovne banke, ukazujemo na sledeće:
27.8.1. Sve menice/ovlašćenja izdata od poreskih obveznika-pravnih lica i preduzetnika koja su data u postupku odlaganja plaćanja poreskog duga NOJPU i to do01.juna2012. godine, a dospevaju za naplatu posle01.juna2012. godine, nadležne organizacione jednice Poreske uprave koje su u posedu tih menica dužne su da registruju iste u nadležnom Registru, podnošenjem obrasca(Zahtev za registraciju/brisanje menice itd) preko banke dužnika.
27.8.2. Ukoliko, nakon01.02.2012. godine, poreski obveznik u postupku odlaganja plaćanja poreskog duga, kao sredstvo obezbeđenja pruži menicu u smislu odredaba člana74 stav. 2. tačka6 ZPPPA, potrebno je da nadležnoj
organizacionoj jedinici Poreske uprave dostavi potvrdu nadležne banke o registrovanim menicama, odnosno ovlašćenjima.
27.8.3. Zahtev za registarciju menica podnosi se u dva primerka neposredno banci dužnika, od koji jedan ostaje banci, dok drugi, koji banka overava, zadržava podnosilac zahteva.
27.8.4.U pogledu brisanja menica, menice isplaćene kroz prinudnu naplatu ili povučene iz prinudne naplate brišu se iz registra.
27.8.5.Posebno je potrebno voditi računa o dospelosti menica, imajući u vidu da se menica za koju nije pokrenut postupak prinudne naplate briše iz Registra, posle isteka pet dana od datuma dospeća menice, što znači da ukoliko NOJPU u roku od pet dana od dana dospeća menice ne dostavi banci nalog za naplatu, ista će se po sili zakona brisati iz Registra, a samim tim naplata iz menice više neće biti moguća.
27.8.6.Obrasci zahteva nalaze se na internet strani Narodne banke.
27.9.NOJPU vodi posebnu evidenciju o primljenim i upisanim menicama u Registar menica.
27.10. Rukovodilac NOJPU je dužan da odredi zaposlenog koji će biti odgovoran za vođenje evidencije i praćenja dospelosti menica.
28. Ako se od obveznika, kao sredstvo obezbeđenja, zahteva upis hipoteke na nepokretnosti, NOJPU opredeljuje obveznikovu konkretnu nepokretnost ili više njih vodeći računa da nepokretnost nije opterećena hipotekom u korist drugog poverioca, da njena tržišna vrednost nije manja od iznosa duga, kao i da se prinudna naplata iz te nepokretnosti njenom prodajom, za slučaj da obveznik ne poštuje odobrenu dinamiku plaćanja dospelog duga, može efikasno izvršiti.
28.1. Ako se od obveznikka kao sredstvo obezbeđenja zahteva upis hipoteke na nepokretnosti- obveznik je dužan da NOJPU podnese: overeni prepis lista nepokretnosti izdatog od strane organizacione jedinice Republičkog geodetskog zavoda, u kome je, na osnovu založne izjave obveznika, upisana hipoteka najmanje u visini duga na konkretnoj nepokretnosti obveznika u korist Republike Srbije, radi obezbeđenja naplate duga čije se odlaganje zahteva, odnosno drugi validan dokaz da je vlasnik nepokretnosti. ž
29. Ako se od obveznika zahteva, kao sredstvo obezbeđenja, zaloga na konkretno opredeljenim pokretnim stvarima, založno pravo Republike na pokretnim stvarima ustanovljava se, u smislu člana87. stav2. Zakona, popisom, koji je obveznik dužan da omogući, o čemu se sastavlja zapisnik. Popisana pokretna stvar pleni se u momentu popisa, a izuzetno se može, ako to nalaže zahtev ekonomičnosti postupka, ostaviti na čuvanje obveziku do dana eventualne prodaje, za slučaj da obveznik ne poštuje odobrenu dinamiku plaćanja duga, ako mu to bude odobreno. U zapisnik o popisu unosi se upozorenje obvezniku na posledice za slučaj da pokretnu stvar datu u zalogu kao sredstvo obezbeđenja duga, otuđi, uništi, ošteti ili sakrije. Ako je popisana pokretna stvar ostavljena
obvezniku na čuvanje na njoj se vidno naznačava da je uzeta u popis i da je na njoj Republika stekla založno pravo.
9.1. Pokretne stvari podložne brzom kvarenju ne treba uzimati u zalogu kao sredstvo obezbeđenja duga.
29.2. Obveznik je dužan da NOJPU podnese rešenje registratora kojim je odobren upis založnog prava u korist Republike Srbije u Registar zaloge na konkretno opredeljenoj pokretnoj stvari obveznika. Pri tom treba voditi računa da rešenje mora biti izvršno tj. da je istekao rok za žalbu, odnosno da se obveznik odrekao prava na žalbu pa je Agencija stavila klauzulu izvršnosti u kraćem roku.
Registar zaloge vodi Agencija za privredne registre. Sedište Agencije je u Beogradu, Brankova25. Internet adresa Agencije: www.apr.gov.rs Upis založnog prava na pokretnim stvarima u Registar zaloge vrši se u
sedištu Agencije, rešenjem Agencije.
29.2.1.Poželjno je da se, kad su u pitanju pokretne stvari kao sredstvo obezbeđenja naplate, traže pokretne stvari koje imaju registracionu broj:
putničko ili teretno vozilo, minibus, autobus, motocikl, motor, priključno vozilo, poljoprivredno vozilo, građevinska mašina, plovni objekat, helikopter, avion i sl.) čija vrednost ne može biti manja od visine poreskog duga čije se odlaganje traži.
NOJPU treba da oceni da li bi postupak naplate poreskog duga iz pokretnih stvari na kojima bi bilo upisana zaloga u korist Republike u Registar zaloge, bio najefikasniji za slučaj da poreski obveznik ne poštuje odobrenu dinamiku plaćanja, u kom slučaju bi sporazum bio poništen tj. rešenje o odlaganju bilo ukinuto, a naplata neplaćenog poreskog duga bila izvršena iz datog sredstva obezbeđenja naplate.
29.2.2.U ovom slučaju je potrebno da nadležna NOJPU utvrdi i da li je poreski obveznik vlasnik pokretne stvari koja bi kao predmet zaloge bile upisane u Registar zaloge, i dokaze o tome uloži u spise predmeta.
Ovo stoga, što je odredbom člana4. stav2. Zakona o založnom pravu na pokretnim stvarima upisanim u registar, propisano da ako je zalogodavac (poreski obveznik) založio stvar na kojoj nema pravo svojine, upis u Registar
zaloge ne proizvodi pravno dejstvo.
29.2.3. Da, kada NOJPU utvrdi da je poreski obveznik vlasnik pokretnih stvari koje bi kao predmet zaloge bile upisane u Registar zaloge, na internet adresi Agencije(sajtu) utvrđuje, a ako to nije moguće od obveznika zahteva dokaz izdat od Agencije da na pokretnim stvarima koje će biti predmet zaloge već nije upisano založno pravo u korist drugog poverioca, a ako je upisano- koji iznos potraživanja se obezbeđuje već upisanom zalogom.
Ovo je bitno zbog toga što ako je ista pokretna stvar kao predmet zaloge upisana u Registar zaloge u korist većeg broja poverilaca, redosled naplate njihovih potraživanja iz vrednosti založene pokretne stvari određuje se prema vremenu(dan, čas i minut) prijema zahteva za upis založnog prava u Agenciji, odnosno njenoj organizacionoj jedinici. To konkretno znači, ako je ista pokretna stvar opterećena zalogom u korist dva poverioca, pa poverilac koji je kao drugi upisao založno pravo pokrene postupak prodaje pokretne stvari opterećene zalogom, mora najpre iz ostvarene cene u celosti da namiri prioritetnog založnog poverioca, pa tek onda svoje potraživanje.
Osim toga, niko se ne može pozivati na okolnost da mu nisu bili poznati podaci iz Registra zaloge(član61. stav1. Zakona o založnom pravu na pokretnim stvarima upisanim u registar).
29.2.4. Da, kada NOJPU utvrdi da je poreski obveznik vlasnik pokretnih stvari koje bi kao predmet zaloge bile upisane u Registar zaloge, sastavi zapisnik o popisu i proceni pokretnih stvari.
29.2.5.Za pokretne stvari koje imaju registracioni broj u zapisnik se unose svi podaci iz saobrćajne dozvole ili drugig dokumenta za tu pokretnu stvar izdatog od nadležnog državnog organa, a za pokretne stvari koje nemaju registracioni broj mašine i oprema: građevinska, poljoprivredna, proizvodna mašina, aparati za domaćinstvo, aparati za opremanje trgovinskih i ugostiteljskih objekata i sl., u zapisnik se unosi: marka, tip, godina proizvodnje, snaga, nosivost, težina, proizvodna oznaka i sl.
29.2.6. Izuzetno je bitno da se prilikom samog popisa u zapisnik o popisu i proceni tačno upišu i proveri tačnost svih podataka o popisanim pokretnim stvarima koje imaju registracioni broj, kao i popisanim pokretnim stvarima koje nemaju registracioni broj, pošto ti podaci moraju biti identični sa unetim podacima o ovim stvarima u zahtev za upis založnog prava sa podacima iz zapisnika o popisu i poroceni i saobraćajne dozvole ili drugog dokumenta koji sadrži identifikacione podatke za konkretnu pokretnu stvar.
29.2.7. Imajući u vidu da se kod zahteva za odlaganje plaćanja poreskog duga upisivanje zaloge na pokretnim stvarima kao sredstva obezbeđenja, vrši na zahtev poreskog obveznika koji odlaganje traži, pa je potrebno poreskom obvezniku da se ukaže da je on, kao zalogodavac, dužan:
a) Da Agenciji ili njenoj najbližoj organizacionoj jedinici podnese, na obrascu Agencije, zahtev za upis založnog prava u korist Republike;
b) Da prilikom popunjavanja zahteva isti mora popuniti pravilno, a na odgovarajućoj strani zahteva, tačno unese sve podatke o predmetu zaloge, jer ako unese netačne podatke pa na osnovu istih bude doneto rešenje o upisu založnog prava u korist Republike, sa netačnim podacima, takvo rešenje neće biti prihvaćeno kao dokaz da je kao sredstvo obezbeđenja naplate pružena– zaloga na pokretnim stvarima poreskog obveznika.
v) Da uz zahtev za upis založnog prava priloži: opomenu/rešenje o prinudnoj naplati, zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga, zapisnik o popisu i proceni pokretnih stvari koje će biti predmet upisa založnog prava u Registar zaloge i dokaz o uplati naknade za upis založnog prava.
29.3. NOJPU su dužne da da, kada poreski obveznik pruži dokaz– rešenje Agencije o upisu zaloge na njegovim popisanim pokretnim stvarima u Registar zaloge u korist Republike Srbije, utvrdi da li je zaloga upisana na onim pokretnim stvarima koje je poreski organ opredelio, popisao i procenio sa svim tačnim podacima za njihovu identifikaciju.
29.3.1. Da, kada utvrdi je rešenjem Agencije upisano založno pravo u korist Republike kao sredstva obezbeđenja naplate u postupku odlaganja plaćanja poreskog duga, na pokretnoj stvari, pristupa se razmatranju zahteva za odlaganje i preduzimanju ostalih radnji u cilju odobravanja odlaganja plaćanja poreskog duga.
30. Agencija, ne ispituje tačnost podataka i verodostojnost dostavljenih dokumenata uz zahtev za založno pravo.
Zakon o založnom pravu na pokretnim stvarima upisanim u registar shodno članu61., afirmiše prezunmciju tačnosti, a to znači da posledice netačnosti podataka i neverodostojnosti dokumenata, snosi podnosilac zahteva, u ovom slučaju poreski obveznik. Smatra se da su treća lica upoznata sa postojanjem založnog prava na osnovu samog upisa u Registar zaloge. Niko se ne može pozvati na okolnost da mu nisu bili poznati podaci iz Registra zaloge. Upis podataka u Registar zaloge nije dokaz o postojanju svojinskih ili drugih prava zalogodavca na založenim pokretnim stvarima, niti da je obezbeđeno potraživanje ili zalaganje punovažno.
31. Ako se od obveznika- fizičkog lica, kao sredstvo obezbeđenja, zahteva jemstvo drugog lica, NOJPU zahteva od obveznika da dostavi jemstvo drugog lica u vrednosti koja ne može biti manja od150% visine duga čija se naplata obezbeđuje za slučaj odlaganja plaćanja.
31.1. Ako obveznik daje jemstvo drugog lica u vidu hipoteke na nepokretnosti jemca(drugog lica), obveznik dostavlja NOJPU:
-ugovor o jemstvu
-overeni prepis lista nepokretnosti izdatog od strane organizacione jedinice Republičkog geodetskog zavoda, u kome je, na osnovu založne izjave jemca, na konkretnoj nepokretnosti jemca upisana hipoteka najmanje u visini duga obveznika, u korist Republike Srbije, radi obezbeđenja plaćanja duga obveznika.
32. Ako obveznik daje jemstvo drugog lica u vidu zaloge na pokretnim stvarima jemca, NOJPU popisuje i procenjuje pokretnu stvar jemca, a što je on dužan da omogući, o čemu se sastavlja zapisnik. Popisana pokretna stvar pleni se u momentu popisa, ako obveznik nudi državinsku zalogu. Zapisnik o izvršenom popisu potpisuju obveznik, jemac i poreski izvršitelj, a zapisnik mora sadržati odredbu da se zaloga ustanovljava kao jemstvo za obezbeđenje duga obveznika u određenom iznosu.
32.1.Popisana pokretna stvar se ostavlja na čuvanje jemcu obveznika do dana prodaje, ako za to nastupi zakonski uslov, a NOJPU je prihvatila kao jemstvo drugog lica bezdržavinsku zalogu na pokretnim stvarima. U zapisnik o popisu se unosi upozorenje jemcu na posledice za slučaj da stvar datu kao jemstvo za naplatu duga obveznika otuđi, uništi, ošteti ili sakrije.
32.2. Ako se od obveznika zahteva zaloga na konkretnim pokretnim stvarima jemca, založno pravo se ustanovljava upisom založnog prava u korist Republike Srbije u Registar zaloge na konkretno opredeljenoj pokretnoj stvari jemca.
33. Kada obveznik dostavi tražena kvalitetna sredstva obezbeđenja, pristupa se razmatranju zahteva i odlučivanju o istom.
34. Ukoliko se zahtev usvoji, obrađivač zahteva postupa u skladu sa tačkom 20.ovog Uputstva i predlog za reprogram kao i nacrt odluke i nacrt sporazum dostavlja:
- šefu ekspoziture Poreske uprave, ako je ovlašćen da donosi odluku po zahtevu;
- direktoru filijale Poreske uprave, ako je on ovlašćen da donosi odluku po zahtevu;
- direktoru CVPO, ako je on ovlašćen da donosi odluku po zahtevu;
- direktoru regionalnog centra, ako je on ovlašćen da donosi odluku;
- direktoru Poreske uprave, posredstvom regionalnog centra, kada je on ovlašćen da donosi odluku po zahtevu, kao i kada odluku po zahtevu donosi ministar finansija i privrede.
34.1.Ako se odlaganje plaćanja duga vrši na osnovu sporazuma, obrađivač zahteva priprema i nacrt sporazuma.
34.2. Rukovodilac organizacione jedinice Poreske uprave ovlašćen za odlučivanje po zahtevu, može dostavljeni predlog odluke i sporazuma, kada se odlaganje plaćanja duga vrši potpisivanjem sporazuma, vratiti sa nalogom da se sačini nov predlog i sporazum u skladu sa njegovim pismenim sugestijama.
35. Predlog odluke po zahtevu i sporazumu, kada se odlaganje plaćanja duga vrši potpisivanjem sporazuma, odobrava i parafira svojim potpisom:
- obrađivač zahteva, za šefa ekspoziture;
- šef ekspoziture i rukovodilac unutrašnje organizacione jedinice filijale nadležne za naplatu– za direktora filijale Poreske uprave;
- rukovodilac unutrašnje organizacione jedinice CVPO nadležne za naplatu– za direktora CVPO;
- direktor filijale za direktora regionalnog cebtra;
- direktor CVPO– za direktora Poreske uprave i ministra finansija i privrede;
- direktor regionalnog centra- za direktora Poreske uprave i ministra finansija i privrede;
-direktor Poreske uprave za ministra finansija i privrede.
36. Kada se rukovodilac NOJPU za odlučivanje po zahtevu saglasi sa predlogom odluke, isti donosi odluku i u ime Poreske uprave potpisuje sporazum. Potpisani sporazum se dostavlja obrađivaču zahteva. Obrađivač zahteva poziva obveznika radi potpisivanja i uručenja sporazuma. Ako se odlaganje vrši na osnovu rešenja, obrađivač priprema nacrt rešenja o odlaganju u skladu sa odlukom.
37. Kada se direktor Poreske uprave saglasi sa predlogom odluke i nacrtom sporazuma po zahtevu o kome odluku donosi ministar finansija i privrede, nacrt odluke i sporazum dostavljaju se ministru finansija i privrede na odlučivanje.
37.1. Ako ministar finansija i privrede ne prihvati dostavljeni predlog odluke i sporazuma isti se vraćaju sa nalogom da se sačine novi predlozi odluke i sporazuma u skladu sa njegovim pismenim sugestijama.
37.2. Kada se ministar finansija i privrede, saglasi sa predlogom odluke i nacrtom sporazuma, potpisana odluka i sporazum dostavljaju se NOJPU, preko Centrale Poreske uprave.
38. Ako lice ovlašćeno za odlučivanje po zahtevu ne prihvati obrazloženi predlog odluke za odlaganje plaćanja poreskog duga i donese odluku da se zahtev odbije, NOJPU donosi rešenje o odbijanju zahteva.
39. Ako protiv rešenja iz prethodne tačke obveznik izjavi žalbu, prvostepeni organ NOJPU je dužan da istu razmotri i, ako žalbu ne reši na jedan od načina iz člana144. ZPPPA, istu sa spisima predmeta dostavlja u
zakonskom roku drugostepenom organu na odlučivanje.
39.1. Drugostepeni organ je dužan, da žalbu reši što pre, a najkasnije u zakonskom roku u roku od60 dana od dana predaje žalbe.
40. Ako lice ovlašćeno za odlučivanje po zahtevu prihvati predlog odluke po zahtevu i odobri odlaganje plaćanja duga, prosleđuje spise predmeta nadležnoj NOJPU(obrađivač zahteva), a nadležna NOJPU telefonom poziva obveznika radi potpisivanja sporazuma o odlaganju plaćanja duga.
41. Potpisane sporazume, odnosno rešenja o odlaganju plaćanja duga, obrađivač zahteva evidentira u registar podnetih zahteva i prati njihovo izvršenje.
41.1. Ako se praćenjem izvršenja sporazuma, odnosno rešenja, utvrdi da obveznik ne plaća odloženi dug u rokovima iz sporazuma, odnosno rešenja, NOJPU su dužne da u roku od tri radna dana od isteka roka za plaćanje rate, ako rata ne bude uplaćena, priprema nacrt rešenja kojim se poništava sporazum, odnosno ukida rešenje o odlaganju plaćanja duga, i po njegovom donošenju odmah predaje na uručenje obvezniku.
41.2. U slučaju iz tačke– 41.1. ovog uputstva, NOJPU, posle dostavljanja obvezniku rešenja o poništaju/ukidanju sporazma o odlaganju(ili rešenja o odlaganju), pristupa se naplati odloženog, a neplaćenog duga naplati iz podnetih sredstava obezbeđenja.
41.3.. Kada NOJPU odloženi a neplaćeni iznos duga naplaćuje iz podnetih sredstava obezbeđenja, ne donosi se rešenje o prinudnoj naplati, već se obveznik pismeno obaveštava da će se pristupiti prinudnoj naplati dospelog, a neplaćenog duga iz datog sredstva obezbeđenja naplate Ako obveznik poreski dug ne plati do početka postupka naplate iz datog sredstva obezbeđenja, pristupa se odmah preduzimanju mera naplate iz sredstava
obezbeđenja u skladu sa zakonom.
41.4. Ako se odloženi a neplaćeni dug ne naplati, ili se ne naplati u celosti iz sredstava obezbeđenja, NOJPU počinje postupak prinudne naplate iz predmeta prinudne naplate propisanih članom84. Zakona, donošenjem rešenja o prinudnoj naplati.
42. Ako NOJPU poništi sporazum, odnosno ukine rešenje o odlaganju plaćanja duga i otpočne postupak prinudne naplate donošenjem rešenja o prinudnoj naplati, a dužnik, posle njegovog prijema, ponovo podnese zahtev za odlaganje, NOJPU zahtev odbacuje rešenjem kao nedopušten, a shodno čl.74.stav 10. ZPPPA.
43. Ukoliko poreski obveznik iz prethodne tačke podnese zahtev, nadležna organizaciona jedinica Poreska uprava isti odbacuje rešenjem kao nedopušten, shodno odredbi člana74. stav10. Zakona.
44. Odlaganje plaćanja poreskog duga poreskih obveznika nad kojim se sprovodi reorganizacija u skladu sa Zakonom kojim se uređuje stečaj, može se odobriti u jednakim ratama do60 meseci uz mogućnost korišćenja odloženog
plaćanja za prvih12 meseci.
44.1. Odobrenjem odlaganja plaćanja poreskog duga iz tačke44.prekida se zastarelost prava na naplatu poreskog duga čiji rok plaćanja je odložen, a vreme za koje je odlaganje plaćanja odobreno ne uračunava se u rok zastarelosti.
44.1.1. O odlaganju plaćanja poreskog duga u skladu sa stavom1. i2. člana 74a. ZPPPA odlučuje lice iz člana73. stav3. ZPPPA odnosno tačke34.ovog uputstva.
44.1.2. Za odlaganje plaćanja poreskog duga u postupku davanja saglasnosti na Plan reorganizacije u postupku stečaja, nije potrebno tražiti sredstvo obezbeđenja shodno mišljenju Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja broj 011-00-186/2011-06 od11.07.2011.godine.
44.1.3.Odluku o reprogramu duga u postupku davanja saglasnosti na Plan reorganizacije u stečajnom postupku donosi ministar ili lice koje je ministar ovlastio shodno članu73.stav3.
44.1.4.Odluku o tome da li će na plan reorganizacije Poreska uprava dati saglasnost ukoliko plan sadrži plaćanje duga u60 rata, donosi lice iz tačke34. ovog uputstva.
44.1.5.Tek nakon dobijanja odluke ovlašćenog lica iz tačke34. u pogledu rata reprograma NOJPU se može izjasniti o celom Planu reorganizacije.
44.1.6.To praktično znači da ostaje u nadležnosti filijala izjašnjavanje na Plan reorganizacije i davanje ili odbijanje saglasnosti na plan, ali ako plan sadrži reprogram duga(do60 rata) pre davanja saglasnosti na Plan filijala je dužna da zatraži saglasnost u pogledu reprgrama od direktora regionalnog centra ako je dug do pet miliona, direktora PU ako je dug od5-10 miliona i od ministra finansija i privrede ako je dug veći od10 miliona. Nakon dobijanja saglasnosti ovlašćenog lica iz tačke34.ovog uputstva filijala se izjašnjava na
ceo Plan.
44.1.7.Metodološkim uputstvom o postupanju Poreske uprave u postupku stečaja biće bliže uređen postupak davanja saglasnosti na Plan reorganizacije u postupku stečaja.
44.2. Odlaganje plaćanja poreskog duga poreskih obveznika koji su zaključili ugovor o finansijskom restruktutiranju u skladu sa zakonom kojim se uređuje sporazumno finansijsko restrukturiranje privrednih društava vrši se shodno članu74b. ZPPPA.
44.2.1. Izuzetno od odredaba tačke6. Uputstva, poreskom obvezniku koji, podnese NOJPU zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga saglasno odredbama člana74b ZPPPA i člana16. Zakona o sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društava(«Sl. glasnik RS, broj36/2011), odlaganje plaćanja duga može se odobriti u jednakim ratama do60 meseci, uz mogućnost korišćenja odloženog plaćanja za prvih12 meseci.
44.2.2. Odlaganje plaćanja duga iz tačke44.2. može se odobriti samo ako obveznik ispunjava propisane uslove, odnosno ukoliko NOJPU dostavi dokaz o zaključenom ugovoru o finansijskom restrukturiranju iz tačke14. Zakona o sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društva, odnosno priloži izvod iz registra APR-a sa upisanom zabeležbom o postojanju tog ugovora.
44.3. Izuzetno od odredaba člana73. stav1. ZPPPA, od poreskog obveznika iz tačke44.2. Uputstva, neće se tražiti dokazi o ispunjenju uslova iz člana2. Uredbe, ali je poreski obveznik dužan da pruži sredstvo obezbeđenja naplate(u daljem tekstu: sredstvo obezbeđenja), koje ne može biti manja od visine duga za čije plaćanje se traži odlaganje, osim ako je visina duga do visine utvrđene članom 74.stav.6.ZPPPA.
45. Poreskom obvezniku koji je zaključio ugovor o finansijskom restrukturiranju, u skladu sa zakonom kojim se uređuje sporazumno finansijsko restrukturiranje privrednih društava, kome je odobreno plaćanje poreskog duga u
skladu sa odredbama člana73. ZPPPA, a koji podnese zahtev za odlaganje plaćanja poreskog duga u skladu sa članom74b ZPPPA, pre isteka perioda na koji mu je plaćanje duga odloženo, može se odobriti odlaganje plaćanja poreskog duga za period koji, sa periodom na koji mu je plaćanje poreskog duga već odloženo, iznosi najduže do60 meseci.
45.1. O reprogramu odlučuje ministar ili lice koje je on ovlastio, shodno tački34.ovog uputstva.
46.O svim zahtevima obveznika za reprogram poreskog duga o kojima nije odlučeno do dana stupanja na snagu Izmena i dopuna ZPPPA broj''Službenog glasnika RS'' 93/2012., primenjivaće se odredbe Izmena i dopuna ZPPPA.
47.Ovo Uputstvo stupa na snagu danom potpisivanja od strane ministra finansija i privrede.
48. Danom stupanja na snagu ovog uputstva prestaje da važi:
- Uputstvo za postupanje po zahtevima poreskih obveznika za odlaganje plaćanja poreskog duga broj43-00-4/2012-01 od23.01.2012.godine,
- Izmene ovog uputstva broj43-00-4/2012 od08.03.2012,
- Instrukcija oko postupanja OJPU vezano za registar menica i prinudnu naplatu poreza broj43-783/2012-10 od04.04.2012. godine
-Metodološko uputstvo za za ustanovljavanje zaloge na pokretnim stvarima poreskog obveznika upisom u Registar zaloge u korist Republike kao sredstva obezbeđenja naplate u postupku odlaganja plaćanja poreskog duga broj: 436-54/2005-10 od30.08.2005.godine.
Broj: ___________/2012-01
U Beogradu, ________.2012. godine
MINISTAR,
Mlađan Dinkić