Poreski kalendar

apr 2024

Pon Uto Sre Čet Pet Sub Ned
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Uputstvo za poreske obveznike
Uputstvo za poreske obveznike

* Pojedinačna poreska prijava na obrascu PPP-PD za poreze i doprinose po odbitku podnosi se pre svake isplate prihoda. * Porez na dobit po odbitku obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice od rezidentnog pravnog lica po osnovu: dividendi i udela u dobiti u pravnom licu, uključujući i prihod po osnovu članstva u alternativnom investicionom fondu koji nema svojstvo pravnog lica, naknada od autorskog i srodnih prava i prava industrijske svojine, kamata, naknada od zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike, naknada od usluga istraživanja tržišta, računovodstvenih i revizorskih usluga i drugih usluga iz oblasti pravnog i poslovnog savetovanja, nezavisno od mesta njihovog pružanja ili korišćenja. Porez na dobit po odbitku obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice po osnovu izvođenja estradnog, zabavnog, umetničkog, sportskog ili sličnog programa u Republici, koji nisu oporezovani kao dohodak fizičkog lica (izvođača, muzičara, sportiste i sl.), u skladu sa propisima kojima se uređuje oporezivanje dohotka građana. Rezidentno pravno lice obveznik koje otkupljuje sekundarne sirovine i otpad od rezidentnog, odnosno nerezidentnog pravnog lica, dužno je da prilikom isplate naknade tim licima obračuna, obustavi i na propisani račun uplati porez po odbitku po stopi od 1% od iznosa naknade. Prijava se podnosi na Obrascu PDPO/S najkasnije u roku od tri dana od dana isplate naknade tim licima. * Porez na dobit po rešenju obračunava se i plaća na prihode nerezidentnog obveznika po osnovu zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike Srbije ostvarenih od isplatioca koji nije dužan da obračunava, obustavlja i plaća porez po odbitku, na prihode ostvarene po osnovu kapitalnih dobitaka, kao i na prihode ostvarene po osnovu namirenja potraživanja u postupku izvršenja, odnosno u svakom drugom postupku namirenja potraživanja. Prijava se podnosi na Obrascu PP KDZN u roku od 30 dana od dana ostvarivanja prihoda. * Rok za podnošenje poreske prijave i poreskog bilansa za obveznika kome je poslovna godina različita od kalendarske je 180 dana od dana isteka perioda za koji se utvrđuje poreska obaveza. * Fizička lica koja ostvaruju prihode a za koje isplatilac nije dužan da podnese poresku prijavu, obračuna i plati javne prihode, podnose poresku prijavu u roku od 30 dana od dana ostvarivanja prihoda, za prihode za koje je utvrđena obaveza samooporezivanja. Prijava se podnosi na Obrascu PP OPO. * Zahtev za paušalno oporezivanje može se podneti do 31. oktobra tekuće godine za narednu godinu, odnosno u roku od 15 dana od dana prijema akta nadležnog poreskog organa kojim se potvrđuje brisanje iz evidencije za porez na dodatu vrednost u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost, a najkasnije do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu, u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave. Lice koje započne obavljanje delatnosti, zahtev za paušalno oporezivanje podnosi isključivo u momentu registracije nadležnoj organizaciji koja vodi registar privrednih subjekata, koja će taj zahtev proslediti Poreskoj upravi. Lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata, zahtev za paušalno oporezivanje podnose u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave, u roku od pet dana od dana registracije u Poreskoj upravi, odnosno dana dodele PIB a najkasnije do 31. decembra tekuće godine. * Lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata, obaveštenje o opredeljenju da vrše isplatu lične zarade podnose u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave, u roku od pet dana od dana registracije u Poreskoj upravi, odnosno dana dodele poreskog identifikacionog broja (PIB) a najkasnije do 31. decembra tekuće godine. * Rezidentni obveznik koji se smatra krajnjim matičnim pravnim licem međunarodne grupe povezanih pravnih lica, dužno je da nadležnom poreskom organu, u papirnoj formi, dostavi godišnji izveštaj o kontrolisanim transakcijama međunarodne grupe povezanih pravnih lica najkasnije u roku od 12 meseci od isteka poslovne godine za koju se dostavlja godišnji izveštaj, na Obrascu CbC. * U slučaju da privredno društvo u čiji osnovni kapital su uložena novčana sredstva od prodaje digitalne imovine, u kalendarskoj godini u kojoj je registrovano ulaganje i u naredne dve kalendarske godine sprovede postupak smanjenja osnovnog kapitala, danom donošenja odluke o smanjenju osnovnog kapitala obveznik gubi pravo na prethodno ostvareno oslobođenje od poreza na kapitalni dobitak i dužan je da o gubitku prava obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava. * U slučaju da privredno društvo koje je imovinska prava po osnovu autorskih i srodnih prava i prava industrijske svojine steklo unosom od strane obveznika poreza na dohodak građana (fizičkog lica i preduzetnika) kao nenovčanog uloga u kapital privrednog društva rezidenta Republike za koji je oslobođen poreza na kapitalni dobitak, to pravo u celini otuđi u roku od dve godine od dana njegovog sticanja, odnosno u istom periodu to pravo ustupi na korišćenje u celini ili delimično po ceni koja je niža od cene u skladu sa principom „van dohvata ruke” ukoliko je ustupanje izvršilo povezanom licu ili licu čiji je vlasnik njegovo povezano lice u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica, obveznik gubi pravo na prethodno ostvareno oslobođenje od poreza na kapitalni dobitak i dužan je da o gubitku prava obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava. * Obveznik PDV je dužan da uz poresku prijavu za poslednji poreski period kalendarske godine, odnosno poslednji poreski period dostavi poreskom organu obaveštenje o: 1) licu koje nije evidentirano za obavezu plaćanja PDV u skladu sa Zakonom o PDV, a koje mu je od 1. januara do isteka poslednjeg poreskog perioda kalendarske godine, odnosno poslednjeg poreskog perioda u Republici izvršilo promet sekundarnih sirovina i usluga koje su neposredno povezane sa tim dobrima, kao i iznosu tog prometa; 2) poljoprivredniku koji nije evidentiran za obavezu plaćanja PDV u skladu sa Zakonom o PDV, a koji mu je od 1. januara do isteka poslednjeg poreskog perioda kalendarske godine, odnosno poslednjeg poreskog perioda izvršio promet poljoprivrednih i šumskih proizvoda i poljoprivrednih usluga, kao i iznosu tog prometa. * Obrazac PID PDV se podnosi za 2022. godinu, ako je u 2022. godini ispunjen jedan od kriterijuma za sticanje statusa obveznika PDV koji pretežno vrši promet dobara u inostranstvo. Predaje se uz PDV prijavu za poreski period tekuće godine u kojem je podnet finansijski izveštaj za prethodnu godinu. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti koji se koriste za grejanje poslovnog, odnosno stambenog prostora za prethodni mesec, podnosi se na Obrascu REF-G, najranije 20 dana po isteku meseca u kome su nabavljeni derivati nafte i biotečnosti. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biogoriva koji se koriste za transportne svrhe, podnosi se na Obrascu REF-T najranije 20 dana po isteku kvartala u kojem su derivati nafte i biogoriva nabavljeni. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti koji se koriste za proizvodnju električne i toplotne energije, podnosi se na Obrascu REF-ETE a zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte koji se koriste za industrijske svrhe na Obrascu REF-I. Zahtevi se podnose najranije 20 dana po isteku meseca u kojem su nabavljeni derivati nafte i biotečnosti. * Evidencionu prijavu za angažovanje sezonskih radnika poslodavac podnosi elektronskim putem Poreskoj upravi najkasnije prvog dana angažovanja sezonskih radnika u kalendarskom mesecu do 10 časova, odnosno u periodu između 13 i 15 časova za radnike koji rade u poslepodnevnoj smeni. Odjava sezonskih radnika se prijavljuje najkasnije do 10 časova, odnosno od 13 do 15 časova za rad u poslepodnevnoj smeni, narednog dana od dana prestanka angažovanja. Period u kojem se sezonski radnik prijavljuje ili odjavljuje je kalendarski mesec. * Obveznik koji u toku godine izvrši prenos digitalne imovine po osnovu kojeg može nastati kapitalni dobitak ili gubitak u skladu sa zakonom kojim se oporezuje dohodak građana, dužan je da podnese poresku prijavu PPDG-3R najkasnije u roku od 120 dana od isteka kvartala u kojem je ostvaren prihod po osnovu prenosa digitalne imovine. * Obveznik po osnovu prihoda od pružanja ugostiteljskih usluga iz člana 84b zakona kojim se oporezuje dohodak građana koji u toku godine počne da pruža ugostiteljske usluge dužan je da podnese poresku prijavu PPDG-4R u roku od 15 dana od dana pravnosnažnosti rešenja kojim se objekat domaće radinosti i seoskog turizma razvrstava u odgovarajuću kategoriju u skladu sa zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo. * Obveznici fiskalizacije dužni su da, pre početka korišćenja elektronskog fiskalnog uređaja za izdavanje fiskalnih računa, Poreskoj upravi dostave podatke o poslovnim prostorima i poslovnim prostorijama u kojima će koristiti elektronski fiskalni uređaj i to za svaki poslovni prostor/poslovnu prostoriju odvojeno, radi generisanja jedinstvene oznake poslovnog prostora. Prijava za generisanje poslovnog prostora dostavlja se elektronskim putem preko portala Poreske uprave. U slučaju promene podataka po pojedinačnom poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, a naročito ako delatnost prestane da se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji ili dođe do promene delatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, obveznik fiskalizacije dužan je da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata pre nastanka promene. Izuzetno, u slučaju promene podataka do kojih je došlo usled okolnosti koje ne zavise od volje obveznika fiskalizacije, obveznik fiskalizacije je dužan da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata po nastanku promene.

Poreska uprava    Preduzetnici    Pregled propisa    Uputstva    Uputstvo za postupanje Poreske uprave u postupku izdavanja poreskih uverenja

Uputstvo za postupanje Poreske uprave u postupku izdavanja poreskih uverenja

(„Sl. glasnik RS‟, broj: 80/02, 84/02, 23/03, 70/03, 55/04, 61/05, 85/05, 62/06, 61/07, 20/09, 72/09)

1. UVODNE NAPOMENE

Postupak  izdavanja  poreskih  uverenja  na  osnovu  podataka  o  kojima Poreska  uprava  vodi  službenu  evidenciju  vrši  se  primenom  sledećih propisa:

1)  Zakona o opštem upravnom postupku(„Sl. list SRJ‟, broj33/97, 31/01, i „Sl.glasnik RS‟ broj 30/10);

2)  Zakona o republičkim administrativnim taksama („Sl. glasnik RS‟, broj 43/03, 51/03,61/05, 101/05, 42/06, 47/07, 54/08, 5/09, 54/09  i 35/10);

3)  Zakona  o  poreskom  postupku  i  poreskoj  administraciji („Sl.  glasnik RS‟ broj80/02 , 84/02 , 23/03 , 70/03 , 55/04 , 61/05 , 85/05 , 62/06 , 61/07 , 20/09 , 72/09);

4)  Pravilnika o obrascima akata u upravnom postupku („Sl. list SRJ‟ broj8/99 i9/99);

5)  Uredbe o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave („Sl. glasnik RS‟, broj80/92) i

6)  Uputstva  o  kancelarijskom  poslovanju  organa  državne  uprave („Sl. glasnik RS‟, broj10/93 i14/93).

2. POJAM UVERENjA I PORESKOG UVERENjA

Uverenje  predstavlja  javnu  ispravu  o  činjenicama  o  kojima  državni organi  vode  službenu  evidenciju  i  izdaje  se  saglasno  podacima  iz  te evidencije(član161. Zakona o opštem upravnom postupku, „Sl. list SRJ‟, broj
33/97, 31/01 i „Sl.glasnik RS‟ broj30/10).

Službena  evidencija  je  svaka  evidencija  koja  je  ustanovljena propisima.

Poresko uverenje u smislu ovog uputstva je uverenje o knjigovodstvenom stanju na računima javnih prihoda na PIB-u i/ili jedinstvenom matičnom broju podnosioca zahteva, za koje Poreska uprava vodi službenu evidenciju.
Podaci navedeni u uverenju moraju biti tačni i utvrđeni na osnovu podataka o kojima se vodi službena evidencija, s obzirom da isto predstavlja javnu ispravu i ima snagu dokaza. Suprotno ponašanje predstavlja zloupotrebu koja je kažnjiva.

3. PODNOŠENjE ZAHTEVA ZA IZDAVANjE PORESKOG UVERENjA

Postupak za izdavanje poreskog uverenja pokreće se po zahtevu poreskog obveznika,  njegovog  zakonskog  zastupnika,  ovlašćenog  predstavnika  ili punomoćnika.

Zahtev za izdavanje poreskog uverenja po pravilu se podnosi u pismenoj formi. Zahtev se podnosi nadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave. Nadležnost organizacione jedinice Poreske uprave se utvrđuje prema mestu sedišta  poreskog  obveznika  pravnog  lica,  odnosno  prema  prebivalištu fizičkog  lica,  odnosno  propisanoj  nadležnosti  za  utvrđivanje  i  naplatu određene vrste javnog prihoda. Zahtev  treba  da  bude  podnet  od  ovlašćenog  lica,  uredno  popunjen tačnim podacima i potpisan. Ako zahtev podnosi poreski obveznik, pravno
lice,  potpis  na  zahtevu  mora  biti  overen  pečatom  pravnog  lica.  Ukoliko zahtev umesto poreskog obveznika podnosi ovlašćeno lice neophodno je uz zahtev  priložiti  i  dokaz(punomoćje), kojim  se  potvrđuje  da  je  lice  koje podnosi zahtev u ime poreskog obveznika njegov zakonski zastupnik, ovlašćeni predstavnik ili punomoćnik. Kada se radi o pravnom licu ili preduzetniku punomoćje mora sadržati pored potpisa ovlašćenog lica i pečat poreskog obveznika u čije ime se podnosi zahtev. Punomoćje ne mora biti overeno od strane nadležnog organa i ne mora biti u propisanoj formi. Punomoćnik za predaju  zahteva  za  izdavanje  poreskog  uverenja  ili  preuzimanje  istog  svoj indetitet dokazuje na osnovu javne isprave(lična karta, saobraćajna dozvola,  pasoš i sl.). Provera indentiteta punomoćnika se vrši neposredno prilikom predaje  zahteva  za  izdavanje  poreskog  uvernja  od  strane  zaposlenog  koji  je zadužen za prijem istog(radnika na pisarnici ili šalteru u organizacionoj jedinici poreske uprave).U slučaju da je zahtev predat od strane punomoćnika isto lice može i preuzeti zahtevano uverenje i nije potrebno da ponovo donosi ovlašćenje  od  strane  lica  na  koga  se  odnosi  uverenje.  Prilikom  davanja punomoćja  nije potrebno da se isto potpiše u samoj organizacionoj jedinici poreske uprave već je samo bitno da lice koje predaje zahtev ili preuzima zahtevano uverenje ima punomoćje od strane lice u čije ime i vrši predaju zahteva/preuzimanje uverenja.

Zahtev sadrži sledeće obavezne elemente: podatke o podnosiocu zahteva (ime i prezime, JMBG, adresu stanovanja, naziv pravnog lica, PIB, matični broj sedište), period za koji se zahtev podnosi, naziv evidencije iz koje je potrebno dati podatke, svrhu podnošenja zahteva.

Primer obrasca zahteva dostavlja se u prilogu uputstva i čini njegov sastavni deo, a može se preuzeti i na sajtu Poreske uprave. Sve organizacione jedinice Poreske uprave su dužne da primer obrasca zahteva učine dostupnim
poreskim obveznicima, kao i svim zaposlenim radnicima.

Uz zahtev se prilaže i dokaz o plaćenoj republičkoj administrativnoj taksi prema Tarifi republičkih administrativnih taksi, koja je sastavni deo Zakona  o  republičkim  administrativnim  taksama(„Sl.  glasnik  RS‟,  broj 43/03..., 54/09 i35/10).
U  slučaju  da  poreski  obveznik  u  zahtevu  traži  izdavanje  više primeraka uverenja, shodno članu8. stav1. navedenog Zakona dužan je da taksu plati za svaki izdati primerak. 

Plaćanja  republičke  administrativne  takse  za  izdavanje  poreskog uverenja oslobođeni su obveznici iz člana18. istog zakona.

4. REŠAVANjE PO ZAHTEVIMA

Zahtev  za  izdavanje  poreskog  uverenja  obrađuje  zaposleni  koji  je  od strane  rukovodioca  organizacione  jedinice  zadužen  za  izdavanje  poreskih uverenja fizičkim licima(u daljem tekstu zaposleni).
Pismeni  zahtev  za  izdavanje  poreskog  uverenja  zaposleni  dobija  od pisarnice  organizacione  jedinice  Poreske  uprave,  odnosno  od  strane zaposlenog koji vrši neposrednu štampu poreskih uverenja, odmah po prijemu
zahteva.  Ukoliko  rukovodioc  organizacione  jedinice  organizuje  prijem zahteva  na  svakom  šalteru  u  toj  organizacionoj  jedinici  nepohodno  je  da obezbedi takvu evidenciju koja bi na kraju svakoga dana mogla da predstavlja pregled svih podnetih zahteva za izdavanje poreskih uverenja na taj dan.

Ovlašćeno  lice  za  izdavanje  poreskog  uverenja  dužno  je  da  obavi sledeće radnje:

1.  vrši proveru tačnosti podataka navedenih u zahtevu(provera PIB-a matičnog  broja,  JMBG-a,  imena  i  prezimena  vlasnika,  odgovornog lica u pravnom licu, fizičkog lica, adrese, i sl.);

2.  na osnovu PIB-a i matičnog broja poreskog obveznika utvrđuje stanje dospelih obaveza sa datumom na dan izdavanja poreskog uverenja na sistemu DIS2003 i PUPIN, uzimajući u obzir i obaveze utvrđene u postupku poreske kontrole. Provera se vrši za sve poreske oblike javnih  prihoda,  kako  za  oblike  za  koje  poreski  organ  vrši utvrđivanje i naplatu, tako i za javne prihode za koje se vrši samo naplata, a o čemu postoji evidencija kod nadležne organizacione jedinice poreske uprave. Izuzetno, ukoliko je poreski obveznik u zahtevu opredelio da traži izdavanje uverenja o stanju na računu određenog  oblika  javnog  prihoda,  a  shodno  zahtevima  pojedinih institucija  kojima  poreski  obveznik  podnosi  poresko  uverenje,  provera se vrši samo za taj poreski oblik. Centar za velike poreske obveznike proveru i utvrđivanje tačnog stanja dospelih obaveza sa datumom na dan izdavanja uverenja vrši za vrste javnih prihoda koji su  u  nadležnosti  tog  Centra,  shodno  članu6. Pravilnika  o
kriterijumima  za  određivanje  velikih  poreskih  obveznika  i  o vrstama javnih prihoda za koje nadležan Centar za velike poreske obveznike(„Sl. glasnik RS‟, broj43/10).

3.  u  slučaju  da  je  poreski  obveznik  izmirio  svoje  dospele  obaveze zaključno sa stanjem na dan izdavanja uverenja zaposleni pristupa štampanju upita stanja po uplatnim računima za sve poreske oblike sa obračunom kamate na dan izdavanja uverenja. U slučaju da pojedini uplatni računi imaju više stranica(obimna štampa) zaposleni će odštampati  samo  prvu  i  poslednju  stranu  po  svim  uplatnim računima sa obračunom kamate na dan izdavanja uverenja i nakon toga parafirati iste (štampa kartica sa obračunom kamate sa sistema DIS vrši se prema korisničkim upustvu za štampanje kartica sa obračunom kamate).

4.  ukoliko  rukovodioc  organizacione  jedinice  proceni  da  su inspektori u mogućnosti da samostalno vrše štampu uverenja po podnetim zahtevima potrebno je da na takav način organizuje štampu uverenja  koji  omogućuje  pravilnu  evidenciju  po  vrstama  izdatih uverenja, sam postupak izdavanja Poreskih uverenja objašnjen je u tački 5. ovog upustva.

U  slučaju  da  zaposleni  koji  obrađuje  zahtev  za  izdavanje  poreskog uverenja utvrdi da poreski obveznik ima dug na pojedinim ili svim računima javnih prihoda o kojima poreska uprava vodi službenu evidenciju zaposleni je dužan  da  izda  poresko  uverenje  po  zahtevu  poreskog  obveznika  u  kome  će navesti iznos stanja duga po pojedinim uplatnim računima Ukoliko nakon izdavanja poreskog uverenja u kome je naznačen iznos duga po pojedinim uplatnim računima poreski obveznik tvrdi da stanje na računima javnih prihoda nije indentično sa stvarnim, realnim stanjem usled greške u knjiženju  poreskih  prijava  podnosioca  zahteva(greške  prilikom  unosa  na šalteru:  proknjižen  pogrešni  iznos,  proknjižena  je  tuđa  prijava,  evidentirano  zaduženje  na  pogrešnom  uplatnom  računu  i  sl.)  zaposleni otpočinje postupak usaglašavanja stanja duga sa poreskim obveznikom.

Ako zaposleni koji obrađuje zahtev za izdavanje poreskog uverenja utvrdi da  nema  osnova  za  izdavanje  poreskog  uverenja  na  osnovu  sadržine  koju  je poreski obveznik opredelio u svom zahtevu(npr. Poreski obveznik je podneo zahtev za izdavanje poreskog uverenja o stvari o kojoj se ne vodi službena evidencija), sačinjava nacrt rešenja kojim se zahtev poreskog obveznika shodno odredbi  člana161. stav4. Zakona  o  opštem  upravnom  postupku  odbija, parafira  ga  i  radi  potpisivanja  prosleđuje  rukovodiocu  organizacione jedinice, odnosno licu koje on pismeno ovlasti. Rešenje o odbijanju zahteva dostavlja se poreskom obvezniku i protiv njega je dopuštena žalba.

5. IZDAVANjE PORESKOG UVERENjA

Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja poreski organ izdaje poresko uverenje.  Kada  zaposleni  koji  obrađuje  zahtev  za  izdavanje  uverenja,  po proceduri iz tačke4. ovog upustva, utvrdi da je zahtev poreskog obveznika za izdavanje  poreskog  uverenja  osnovan,  pristupa  se  proceduri  neposrednog izdavanja poreskog uverenja.

Izradu poreskog uverenja vrši zaposleni koji je u zavisnosti od načina podele poslova u organizacionoj jedinici za to zadužen. Zaposleni sačinjava poresko  uverenje,  parafira  ga  i  radi  potpisivanja  prosleđuje  rukovodiocu organizacione jedinice, odnosno licu koje on pismeno ovlasti. 

Poresko uverenje se izdaje u dva primerka, od kojih je jedan za poreskog obveznika, a drugi za poreski organ. Poresko uverenje potpisuje rukovodioc organizacione jedinice, odnosno direktor filijale, šef ekspoziture ili lice koje  on  ovlasti.  Spisak  ovlašćenih  lica  za  potpisivanje  službenih dokumenata  direktori/šefovi  filijala/ekspozitura  su  dužni  da  dostave nadležnim regionalnim centrima.
Na  poreskom  uverenju  koji  zadržava  poreski  organ  pored  potpisa rukovodioca  organizacione  jedinice  Poreske uprave,  odnosno  lica  koje  on ovlasti, mora obavezno da postoji i dokaz da je poresko uverenje dostavljeno poreskom  obvezniku(potpis  poreskog  obveznika  i  datum  prijema  poreskog uverenja  ili  dostavnica  o  uručenju  poreskog  uverenja  poreskom  obvezniku poštom i sl.).

Poresko uverenje može primiti samo poreski obveznik, njegov zakonski zastupnik, ovlašćeni predstavnik ili punomoćnik. U  poreskom  uverenju  koje  se  izdaje  bez  naplate  republičke administrativne takse, mora se označiti svrha izdavanja poreskog uverenja i pravni osnov, odnosno član i tačka na osnovu koga se za izdavanje uverenja ne plaća  taksa/  oslobođeno  plaćanja  takse(član22. Zakona  o  republičkim administrativnim taksama).

U pogledu izgleda poreskog uverenja postupiti shodno Pravilniku o obrascima  akata  u  upravnom  postupku–  obrazac  OUP-27 (uverenje  o činjenicama  iz  službene  evidencije).  Navedeni  obrazac  može  se modifikovati, u zavisnosti od činjenica podnetih u zahtevu. 

Poresko  uverenje  se  poreskom  obvezniku  izdaje  istog  dana,  a najdocnije u roku od15 dana od dana podnošenja zahteva(član161. stav3.  Zakona o opštem upravnom postupku).

5.1.  Svrhe  za  koje  Poreska  uprava  vrši  izdavanje  uverenja podnosiocu zahteva

Na osnovu podataka o kojima se vodi službena evidencija, a sa kojima raspolažu odgovarajuće jedinice Poreske uprave, poreskom obvezniku se na njegov zahtev izdaje uverenje o plaćenom porezu i to najčešće u cilju:

Svrha izdavanja poreskog uverenja

Administrativna taksa/iznos takse u RSD

overa zdravstvene knjižice (vlasnik radnje, poljoprivrednik, sveštenik, verski službenik)

NE

ostvarivanja prava iz oblasti finansijske podrške porodici sa decom

NE

naknade za vreme porodiljskog odsustva

NE

odsustva sa rada radi nege deteta

NE

odsustva sa rada radi posebne nege deteta

NE

dečijeg dodatka

NE

upisa deteta u vrtić – predškolsku ustanovu

NE

ostvarivanja prava iz oblasti socijalne zaštite – pravo na materijalno obezbeđenje

NE

učestvovanja na tenderu, javne nabavke

DA/620

dobijanja vize

DA/620

vojna pitanja

NE

studentska pitanja

NE

radi upisa radnog staža (fond PIO)

NE

dobijanja kredita

DA/620

odobravanja lizinga

DA/620

subvencije

NE

zakup tezge

DA/620

podnošenja zahteva za kredit kod banke

DA/620

radi ostvarivanja podsticajnih sredstava u poljoprivredi

NE

mirovanju radnog staža PIO

NE

po zahtevu nerezidenata

DA/620

transfer novca

DA/620

razno

DA/NE

Učešća na tenderu, javnim nabavkama– Prilikom izdavanja potvrde za učešće na tenderu, javnim nabavkama Poreska uprava je dužna da poreskom obvezniku  izda  potvrdu  o  izmirenim  javnim  prihodima  po  svim  uplatnim računima javnih prihoda ukoliko je obveznik sve svoje obaveze blagovremeno izmirio. Prilikom izdavanja uverenja za pomenutu svrhu, ukoliko se sedište poreskog obveznika  nalazi u filijali koja nije nadležna za administriranje
PDV-a, a poreski obveznik je u sistemu PDV-a poreski inspektor će postupiti na sledeći način:

Preko internog sajta poreske uprave proveriti da li sve prijave koje je poreski obveznik predao nadležnoj filijali za administriranje PDV-a imaju status  ispravan.  Ukoliko  neka  prijava  ima  status  greška  potrebno  je
kontaktirati  nadležnu  filijalu  koja  vrši  adnministriranje  PDV-a  radi utvrđivanja  činjeničnog  stanja.  Poreski  inspektor  u  tom  slučaju  upućuje administratoru PDV-a putem faksa zahtev za izdavanje potvrde o stanju na računu PDV-a(Prilog broj7).

Na osnovu podnetog zahteva administrator PDV-a u nadležnoj filijali izdaje potvrdu o stanju na računu poreza na dodatu vrednost i istu putem faksa dostavlja  organizacionoj  jedinici  u  kojoj  se  nalazi  sedište  poreskog obveznika koji je podneo zahtev za izdavanje poreskog uverenja(Prilog broj8) Nakon prispeća faksa poreski inspektor  je dužan da faks iskopira i priloži u omotu spisa zajedno sa svim ostalim prilozima koji idu uz zahtev za izdavanje uverenja.

To praktično znači da  organizaciona jedinica u kojoj se nalazi sedište poreskog obveznika upućuje zahtev nadležnoj filijali koja administrira PDV (faksom  i  poštom)  samo  u  slučaju  da  neka  od  poreskih  prijava  nije proknjižena(odnosno ima status greška, neispravna) a nadležna filijala koja vrši administriranje PDV-a je dužna da odgovori u roku od5 dana od dana podnošenja zahteva.

Overa zdravstvene knjižice– izdavanje poreskih uverenja u svrhu overe zdravstvene knjižice se vrši samo u izuzetnim slučajevima, kada obveznika upute iz RZZO na Poresku upravu(elektronska razmena podataka o uplatama osiuranika je uspostavljena sa RZZO). Odredbama člana6. Pravilnika o načinu i  postupku  ostvarivanja  prava  iz  obaveznog  zdravstvenog  osiguranja(„Sl. glasnik RS‟, broj108/08,112/08,...,10/10 i18/10) propisano je da se zdravstvena knjižica  osiguranika  periodično  overava  od  strane  preduzeća,  ustanove, organizacije,  poslodavca  i  filijale  Zavoda.  Odredbama  člana7.  istog pravilnika  obuhvaćene  su  različite  kategorije  osiguranika(vlasnici, odnosno osnivači radnji, preduzeća i drugih oblika organizovanja, lica koja obavljaju  samostalnu  delatnost,  članovi  njihovih  porodica,  zemljoradnici sveštenici i verski službenici kao i članovi njihovih porodica) za koje zdravstvenu knjižicu overava filijala Zavoda na određeni rok uz dokaz da je dospeli doprinos plaćen. Poreska uprava prilikom izdavanja uverenja za overu zdravstvene  knjižice  vrši  proveru  samo  izmirenja  obaveza  po  osnovu doprinosa za zdravstveno osiguranje.

Naknada zarade za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta- prema članu11. tačka  Zakonu  o  finansijskoj  podršci  porodici  sa  decom(„Sl.glasnik  RS‟ broj: 16/02, 115/05  i107/09) naknada  za  lica  koja  samostalno  obavljaju delatnost  utvrđuje  se  u  visini  prosečne  mesečne  osnovice  za  plaćanje doprinosa  za  obavezno  socijalno  osiguranje  u  poslednjih12 meseci  koji prethode mesecu otpočinjanja odsustva, a najviše do pet prosečnih mesečnih zarada  u  Republici  Srbiji.  Napominjemo  da  prema  važećem  Pravilniku  o bližim  uslovima  i  načinu  ostvarivanja  prava  na  finansijsku  podršku porodici sa decom(„Sl. glasnik RS‟ broj29/02, 80/04, 123/04, 17/06 i107/06) u članu2. stav1. tačka6 navodi se da ostvarivanje prava na naknadu zarade kao i obračun naknade zarade vrši se na osnovu potvrde nadležnog organa o mesečnoj osnovici na koju se plaćaju doprinosi za obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje, za poslednja tri meseca u kome je započeto korišćenje odsustva, i po isteku godine potvrde o konačnoj osnovici, samo za lice koje samostalno obavlja delatnost.  Zbog činjenice da se očekuje izmena postojećeg pravilnika organizaciona  jedinica  Poreske  uprave  do  trenutka  izmene  izdaje  poresko uverenje  u  skladu  sa  zahtevom  poreskog  obveznika.  Ističemo  da  prilikom izdavanja uverenja Poreska uprava proverava da li je poreski obveznik izmirio svoje obaveze po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja i u samom uverenju unosi iznos mesečne osnovice za prethodna tri/dvanest meseci koji prethode mesecu otpočinjanja odsustva.

Dečiji  dodatak-  Prema  Pravilniku  o  bližim  uslovima  i  načinu ostvarivanja prava na finansijsku podršku porodici sa decom(„Sl. glasnik RS‟ broj29/02, 80/04, 123/04, 17/06 i107/06) u članu19. stav1. tačka6 navodi se  da  uz  zahtev  za  priznavanje  prava  na  dečiji  dodatak  podnosilac  zahteva podnosi i potvrdu o primanjima u tri meseca koja prethode mesecu podnošenja zahteva za sve članove zajedničkog domaćinstva. Potvrdu o primanjima u zadnja tri  meseca  poreska  uprava  izdaje  samo  osnivačima  radnji(licima  koji samostalno obavljaju delatnost), vlasnicima i osnivačima preduzeća(u slučaju da im se doprinosi po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja utvrđuju rešenjem  nadležne  filijale  Poreske  uprave), poljoprivrednicima  ukoliko nemaju primanja po nekom drugom osnovu, uz napomenu da se tom prilikom uzimaju u obzir i prihodi navedeni u članu27. Pravilnika. 

Pravo na materijalno obezbeđenje- Socijalna zaštita i obezbeđivanje socijalne  sigurnosti  građana  uređena  je Zakonom  o  socijalnoj  zaštiti  i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana  objavljenom u „Sl. Glasnik RS‟ broj36/91, 33/93, ..., 84/04 i115/05. Poreska uprava izdaje poresko uverenje o visini ostvarenih prihoda za prihode i primanja pojedinca i porodice koji se utvrđuju rešenjem Poreske uprave a u skladu sa članom18. navedenog zakona.

Kao prihod od izdavanja u zakup nepokretne ili pokretne imovine i prihod  od  drugih  imovinskih  prava,  ako  se  na  te  prihode  plaćaju  porezi,  uzima se iznos koji služi kao osnovica za obračunavanje poreza i doprinosa u tekućoj godini.

Prihodi  koji  se  iskazuju  kao  godišnji  prihod  uzimaju  se  u  visini prosečnog mesečnog iznosa, a ostali prihodi koji se iskazuju na mesečnom nivou uzimaju se u mesečnim iznosima. Potvrdu  o  ostvarenim  prihodima  poreska  uprava  izdaje  samo osnivačima radnji(licima koji samostalno obavljaju delatnost), vlasnicima i osnivačima preduzeća(u slučaju da im se doprinosi po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja utvrđuju rešenjem nadležne filijale Poreske uprave),  poljoprivrednicima  ukoliko  nemaju  primanja  po  nekom  drugom  osnovu.  U slučaju izdavanja poreskih uverenja u kojima se navodi samo iznos prihoda,  odnosno osnovica na osnovu koje se utvrđuju obaveze, poreskom obvezniku se izdaje  takvo uverenje bez obzira da li je utvrđene i dospele obaveze izmirio na
dan izdavanja uverenja.

5.2.  IZDAVANjE  PORESKOG  UVERENjA  OBVEZNICIMA  U RESTRUKTUIRANjU  U  POSTUPKU  DODELE  UGOVORA  O
JAVNOJ NABAVCI

Članom44. stav2. tačka4) Zakona o javnim nabavkama(„Sl. glasnik RS‟ broj116/08), propisano je da pravo na učešće u postupku javne nabavke ima ponuđač  ako  je  izmirio  dospele  poreze  i  druge  javne  dažbine  u  skladu  sa propisima Republike Srbije ili strane države kada ima sedište na njenoj teritoriji.

S  tim  u  vezi,  kad  zahtev  za  izdavanje  poreskog  uverenja  o  plaćenim tekućim poreskim obavezama radi učešća u postupku dodele ugovora o javnoj nabavci, podnose pravna lica domaći poreski obveznici za koje je Agencija za privatizaciju  donela  odluku  o restruktuiranju u  postpuku  privatizacije i objavila oglas za prijavu potraživanja kao i domaći poreski obveznici za koje je  Akcijski  fond  oglasio  prodaju  akcija  Republičkog  fonda  za  PIO  i Akcijskog fonda, a Poreska uprava je donela zaključak o prekidu postupka prinudne  naplate  poreske  obaveze,  treba  izdati  uverenje  sa  sledećom sadržinom:

„Poreski obveznik se nalazi u postupku restruktuiranja u skladu sa Zakonom o privatizaciji(„Sl. glasnik RS‟, broj38/01 ... 123/07, 30/10) za koga je Poreska uprava u skladu sa odredbama člana31. stav3. Zakona o izmenama i
dopunama  Zakona  o  privatizaciji,  prekinula  postupak  prinudne  naplate poreske obaveze, koja će biti namirena iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala ili imovine ovog poreskog obveznika u postpuku privatizacije‟. 

Za poreske obveznike za koje je Akcijski fond oglasio prodaju akcija Republičkog fonda za PIO i Akcijskog fonda, u napred navedenom tekstu umesto reči: „... od prodaje kapitala ili imovine u postupku privatizacije‟,  treba  upisati  reči:  „od  prodaje  akcija  privrednog  društva  u  vlasništvu Akcijskog fonda.‟

5.3.  IZDAVANjE  POTVRDE  NEREZIDENTU  O  POREZU PLAĆENOM U REPUBLICI SRBIJI

Zahtev za izdavanje potvrde o porezu plaćenom u Republici Srbiji na ime prihoda koji ostvari nerezidentni obveznik od rezidentnog obveznika u smislu člana40. Zakona o porezu na dobit preduzeća, podnosi punomoćnik nerezidentnog poreskog obveznika, osim za prihode koje po osnovu kapitalnih dobitaka ostvaruje nerezidentni obveznik– pravno lice. Zahtev se podnosi nadležnoj  filijali  Poreske  uprave  prema  sedištu  isplatioca  prihoda, odnosno  ukoliko  se  radi  o  prihodima  ostvarenim  po  osnovu  kapitalnih dobitaka  u  opštini  na  čijoj  je  teritoriji  ostvaren  prihod.  U  slučaju  da isplatilac prihoda pripada grupi Velikih poreskih obveznika, punomoćnik nerezidentnog obveznika zahtev podnosi Centru za velike poreske obveznike.
Uz zahtev se podnosi:

1.  dokaz o uplati takse, ako međunarodnim ugovorom izdavanje potvrde nije oslobođeno plaćanja takse;

2.  potvrda  ili  drugi  odogovarajući  dokument  overen  kod  nadležnog organa druge države ugovornice čiji je rezident podnosilac zahteva;

3.  pravni  osnov  o  isplati(odluka  o  isplati  dividende,  ugovor  o autorskoj naknadi i sl.)

4.  dokaz  da  je  rezident  Republike  izvršio  isplatu  nerezidentu  po nekom od zakonom propisanih osnova na njegov račun kod banke.

5.  kopija obrasca PDPO koji je podnet od strane isplatioca prihoda nadležnoj organizacionij jedinici Poreske uprave.

6.  kopija  obrasca  PPKD  koji  je  podnet  od  strane  punomoćnika nerezidentnog  obveznika  nadležnoj  organizacionoj  jedinici Poreske uprave.

Izdavanju potvrde prethodi postupak kontrole u kome se utvrđuje da li je  rezidentni  obveznik  za  prihode  za  koje  se  zahteva  izdavanje  potvrde, nadležnom poreskom organu podneo poresku prijavu o obračunatom i plaćenom porezu po odbitku na prihode koje ostvaruju nerezidentni obveznici– pravna lica(Obrazac PDPO) koja je propisana Pravilnikom o obrascu zbirne poreske prijave o obračunatom i plaćenom porezu po odbitku na prihode koje ostvaruju nerezidentni obveznici– pravna lica(„Sl. glasnik RS‟, broj116/04, 20/10),  kao i da li je porez pravilno obračunat i uplaćen na propisane račune javnih prihoda i proknjižen u poreskom knjigovodstvu na PIB isplatioca prihoda koje je ostvario nerezidentni obveznik.

Postupkom  kontrole  potrebno  je  utvrditi  i  da  li  je  punomoćnik nerezidentnog obveznika podneo nadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave  prijavu  za  obračun  poreza  na  dobit  na  prihode  koje  po  osnovu kapitalnih dobitaka ostvaruju nerezidentni obveznici(Obrazac PPKD) koji je propisan Pravilnikom o sadržaju poreske prijave za obračun poreza na dobit na prihode koje po osnovu kapitalnih dobitaka ostvaruju nerezidentni
obveznici– pravna lica(„Sl.glasnik RS‟ broj30/10), i da li je stvorneo zaduženje rešenjem nadležne organizacione jedinice Poreske uprave.

Ukoliko  se  u  postupku  kontrole  utvrdi  da  je  za  ostvaren  prihod stvoreno zaduženje nerezidentnom obvezniku i obaveza po rešenju izmirena u celosti odmah se pristupa izdavanju uverenja.

Kada se u postupku kontrole utvrdi da je zahtev osnovan, sastavlja se zapisnik, na osnovu koga nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave, s pozivom na član40a. Stav4. Zakona o porezu na dobit preduzeća, izdaje potvrdu da je poreski obveznik– isplatilac prihoda izvršio uplatu poreza na dobit preduzeća koje se kao porez po odbitku obračunava na prihode nerezidenta, i navodi naziv/ime nerezidenta kome je prihod isplaćen.

Napominjemo,  da  u  slučaju  kada  je  na  rešenju  Poreske  uprave stavljena  klauzula  da  je  obaveza  izmirena  u  celosti  ista  ima  snagu poreskog uverenja.

6.  FORMIRANjE  EVIDENCIJE  PODNETIH  ZAHTEVA,  IZDATIH PORESKIH UVERENjA I DONETIH REŠENjA

Evidentiranje zahteva, obrada, arhiviranje i čuvanje predmeta u vezi izdavanja poreskih uverenja vrši se u skladu sa Uredbom o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave.

Za  svaki  podneti  zahtev  za  izdavanje  poreskog  uverenja  formira  se poseban predmet u okviru kog se, po redosledu preduzetih radnji, ulažu doneta akta  i  prateća  dokumentacija(upiti  stanja,  dokazi  o  izvršenim  uplatama, ovlašćenja, dostavnice i dr.).

Po  podnetom  zahtevu  za  izdavanje  poreskog  uverenja  lice  koje  je zaduženo  za  evidentiranje  zahteva  sačinjava  omot  spisa  sa  navođenjem dokumenata koji se nalaze u okviru istog i predmet prosleđuje nadležnom zaposlenom. Zaposleni koji obrađuje zahtev za izdavanje uverenja postupa po procedurama  objašnjenim  u  ovom  upustvu  i  nakon  izvršenih  radnji  uz evidentiranje  svih  priloženih  dokumenata,  preko  pisarnice  predmet dostavlja zaposlenom koji je zadužen za izradu nacrta i štampanje rešenja radi dalje  obrade.  Zaposleni  koji  vrši  neposrednu  izradu  nacrta  i  štampu poreskih  uverenja  nakon  dostavljanja  uverenja  poreskom  obvezniku  drugi primerak  uverenja  uz  dokaz  da  je  uverenje  uručeno  poreskom  obvezniku arhivira. O svim predmetima vodi se jedinstvena evidencija.

6. ZAVRŠNE ODREDBE

Početkom primene ovog upustva prestaje primena:

1.  uputstva broj 43-93/2006-18 od08.03.2007. godine Upustvo  odmah  dostaviti  svim  organizacionim  jedinicama  Poreske uprave.

Broj: 43-1229/2010-18
U Beogradu, 02.07.2010. godine

DIREKTOR  
Dr Dragutin Radosavljević